Saturday, February 9, 2013

APA KATA HATI : UNTUK SEMUA DOSAKU (USD)


            
            Karya : Rin Ahmad
            Terbitan : Kaki Novel

            USD adalah antara novel terbaik yang pernah saya miliki. Cerita ni memang saya follow dari mula di blog penulis lagi. Bila baca saya memang dah tertarik. Why the because? Sebab jalan cerita mudah dan tak cliché. Kisah di antara Nur Lisa dan Syed Azri sejak zaman belajar namun terputus di tengah jalan bila Nur Lisa memilih untuk ke jalan yang lurus, manakala Syed Azri pula masih di jalan yang bengkok tanpa cahaya.

Kisah seperti Syed Azri dan Nur Lisa banyak terjadi di dalam realiti. Bukan saja di luar negara, malah di Malaysia pun ada yaw! Bercintan-cintun tanpa sedar di mana had limit perhubungan itu, tak kenal apa yang patut dan apa yang tak patut. Terus-terang cakap saya tertarik dengan gaya penulisan yang santai dan mudah untuk difahami, tak ada bunga-bunga kekwa yang boleh buatkan saya naik pening atau mereng.

            Bila penulis mengimbas semula kenangan lama Syed Azri dan Nur Lisa di Germany, saya disuapkan dengan pengetahuan tentang negara Bavaria itu. Tentang budaya, keadaan di sana, bahasa yang buatkan lidah berbelit dan tentang Hitler sendiri. Seriously penulis berjaya membuatkan setiap watak dan suasana di dalam USD ‘hidup’.

            USD betul-betul terkesan di hati saya : sedih, menangis air bah, geram, kecewa, tersentuh, berfikir. Dan yang terpenting sekali, biarpun novel ini tak tebal tapi mesej yang disampaikan sarat dan padat. Sekaligus membuatkan saya beringat dengan diri sendiri.

            Adakah kau mencintai ‘cinta’ atau mencintai Pencipta ‘cinta’? Mesej yang ingin disampaikan oleh penulis amat jelas biarpun tidak menggunakan ayat-ayat yang ‘Ooh la la’atau ‘Adedeh’.

            Seorang Nur Lisa : Walau dah berubah baik macam mana pun kita di masa sekarang, manusia di sekeliling lebih suka menilai kita berdasarkan siapa kita dan dosa yang pernah kita lakukan di zaman dinasour. Inilah situasi yang dihadapi oleh Nur Lisa. Kalau orang luar yang menilai kira okey lagi bolehlah kot tutup sebelah mata, tapi bila suami sendiri pun menilai begitu...Tapi Nur Lisa tak mudah mengalah dan tetap tabah! Letak diri sendiri di tempat Nur Lisa, mungkin saja kita tak sekuat Nur Lisa.

            Seorang Syed Azri : Ego yang terlampau tinggi mencecah langit, sesuai untuk menggambarkan ego Azri. Namun egonya tumbang pada kasih seorang isteri sehebat Nur Lisa yang telah menunjukkannya ke jalan yang benar dengan gaya Nur Lisa yang tersendiri.

            Part ni membuatkan air mata saya menitis  : ‘Saat Nur Lisa merintih menadah tangan di atas sejadah, hatinya dihimpit pilu. Perit apabila mengenangkan harapan Nur Lisa yang menggunung. Sebagai isteri, Nur Lisa hanya mampu berdoa tapi dia yang kena berusaha.’ *Selebihnya sila dapatkan USD di pasaran kalau tak baca lagi.

            Untuk membaca USD memang memerlukan konsentrasi yang tinggi terutama bila masuk bahagian flashbacks. Baca dengan santai sebab bahasa penulis sangatlah sempoi. Jangan stress bagai, nanti tak ada feel.

            Letak diri kita di dalam keadaan Nur Lisa, mampukah kita menolak cinta dan bertabah demi cinta pada Pencipta? Menjadi seperti Nur Lisa memang tak mudah, tapi tak mustahil.

            Letak diri kita di dalam keadaan Syed Azri, mampukah kita melenyapkan ego yang cuba membutakan hati tentang kebenaran yang ditunjukkan oleh Pencipta?

            Tahniah buat penulis atas kejayaan buku pertama ini. Memang berbaloi USD merentas lautan dalam walau dah lunyai. Looking forward for your next awesome piece, KL! 

16 comments:

  1. Hi emy
    lev reading this review ... awesome!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai kak Meen...

      ;) USD will always stuck in me, baca sampai lunyai nanti balik beli yang brand new!

      Delete
  2. caya lah emy betok.....

    saranghae..mrs jijie..wink wink

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai mrs. jijie...

      ;) ngeeeee~~~~ tak kipas, fair and square kan kan kan! baca ikut hati, bukan gaya speedy gonzales ;)

      Delete
  3. yeahhh,mmg btol pun..novel ni mmg best giler!!..i baca smpai lunyai sbb sgt2 dah jatuh cinta.heheheee,skrang nih pon dok dgr The Verve n The beatles jer-angau doh!!...tahniah n TERIMA KASIH to KL-awak mmg berbakat,wlaupon xtrlalu sempurna but ttp awesome(to me lar)..seriously,xsaba tggu novel awak yg lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai arasniery...

      ;) totally agree with u. KL punya pieces setakat ni tak ada yang menghampakan. dan banyak2 hero KL, Azri is in my top list ;) waiting for her other pieces to be published too!

      Delete
  4. baru je hbis bca nvl nih..
    BEST2
    sweet mula2.. and heroin dpt hidayah.. BEST
    kna bca dngan teliti.. bru blh memahami and paham ayat2 dia.. BEST

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Ruunna...

      ;) yup, baca dengan 100% concentration dan tanpa rasa tension bagai ;)

      Delete
  5. It's enormous that you are getting ideas from this post as well as from our discussion made at this place.
    My web page :: ikea furniture assembly service

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Hai amirah...

      ;) USD is awesome just the way it is :)

      Delete
  7. USD mmg best n terbaik..

    Tapi karya awak pun best..wait for next part mama mia shaza..

    xoxo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai farra...

      ;) USD lain dari yang lain tak bukan yang biasa2 kan <3 once u grab MMS nanti, enjoy reading babe and thank you so much for ur support! big hug!

      Delete
  8. yeah...luv this novel very much....awesome...

    ReplyDelete
  9. USD memang best. So happened saya singgah blog penulis dan mula membaca USD di sana walaupun banyak part yang telah di padam. Bila jumpa buku USD terus beli dan baca buku ni tak boleh nak skip pages otherwise, tak faham jalan cerita dia.

    ReplyDelete
  10. USD memang best. Terjumpa USD sebab singgah blog penulis. Masa tu dah banyak part di remove from the post. Because of that, terus cari buku USD and I have no regret about purchasing the book. One thing about the book, tak boleh nak skip pages else tak paham jalan cerita. And yes, Rin Ahmad did a good job.

    ReplyDelete