Thursday, September 28, 2017

Dear Sam (Bab 4)

BAB 4


SAM, jangan lupa singgah beli susu Ara. Dah nak habis.

Sam tersenyum sendiri. Lama dia pandang skrin telefon bimbit. Pesanan WhatsApp yang dikirim Bella padanya buat otak yang serabut dengan hal kerja rasa ringan seketika. Lebih-lebih lagi melihat gambar yang dikirim Bella. Gambar Bella dan Ara yang berposing di dapur dengan muka comot yang penuh dengan tepung.

Sam : Ni projek apa pulak? Carrot cake lagi?
Bella : Please lah. Jangan menyindir boleh tak. Tengah buat banana cake. Ngeeee....
Sam : When I’m back, I’m hoping to see banana cake on the table.
Bella : Challenge accepted. 
Sam : Jangan kek hangus macam hari tu sudah.
Bella : Sam! *angryface

Sam tergelak. Seronok menyakat Bella. Dalam Bella yang mudah terasa, Bella sebenarnya jenis yang tak ambil hati sangat. Bella kan bubbly, sentiasa happy go lucky. Kalau dia marah macam naga berapi pun Bella hanya akan merajuk berhari-hari, lepas tu sejuk balik. Tak adalah sampai membawa diri dengan beg pakaian segala meninggalkan dia seorang diri di rumah sampai berminggu-minggu.

Sam : Kirim salam peluk cium untuk Ara. Love you both.
Bella : Ara aje? Untuk Mama dia tak ada ke?
Sam : Mama dia tak payah.
Bella : Ceh! *menyesaltanya

Sam tergelak lagi. Bella...Bella...you are really one of a kind. Mana nak cari perempuan macam Bella kat dunia ni.

Sam menumpukan perhatian semula pada kerja. Hari ni kira nak balik awal sedikit sebab esok hari Sabtu. T.G.I.F kan, sesiapun pun teringin nak balik awal. Kalau dulu, T.G.I.F dia dan Bella adalah melepak di kedai makan. Tak pun pergi tengok wayang walaupun tak ada cerita yang menarik. Tapi sekarang dah lain. Kalau dah nama ada anak, buatlah gaya ada anak.

Pergi makan aiskrim.
Pergi makan pancake.
Pergi kawasan khas budak-budak kat shopping mall.

Banyak lagi yang dia dan Bella lakukan untuk menghabiskan masa bersama Ara. Kini, segala yang mereka berdua lakukan adalah demi Ara.

Beberapa ketika kemudian, telefon bimbit Sam bergetar lagi. Ni mesti Bella lagi, mungkin nak update hasil carrot cake. Namun tekaan Sam meleset bila nombor yang tak dikenali tertera di skrin telefon.

Anonymous : Hi Sam. How are you?

Sam tak terus menjawab. Kira nak tengok profile picture tuan punya nombor tapi yang ada cuma gambar Spongebob. Ni mesti peminat kartun pelik yang berwarna kuning tu.

Anonymous : I miss you....

Ah, sudah! Spongebob mana pulak yang rindu aku ni wei? Berkerut dahi Sam. Ni mesti kes salah nombor. Dia abaikan saja. Baru saja telefon bimbit diletakkan di atas meja, benda alah tu bergetar lagi.

Anonymous : Takkan dah lupakan I. It’s Susan here.

What the f....? Tubuh Sam automatik tegak. Bertahun-tahun tak ada khabar berita Susan, kenapa baru hari ni muncul lagi? Hati Sam dah tak sedap.

Sam : Stay away from me and my family.

Memang balasan yang sangatlah tak mesra alam tapi Sam tak ada pilihan lain. Firasat hati merasakan yang Susan hanya muncul semula untuk mengganggu keluarganya. Beberapa minit menunggu, Susan tak membalas.  Tapi Sam tahu, niat Susan tak berhenti sampai di situ saja. Andai Susan datang mengganggu semula, dia tahu apa yang dia akan lakukan pada bekas kekasihnya itu.



“YEAHHHH! Papa dah sampai!”

Tubuh kecil Ara menerpa ke arah Sam. Pipi si comel dicium penuh kasih dan didukung menuju ke dapur. Lebar senyuman Bella yang menunggu di island table.

“Banana cake is ready!” Bella tepuk tangan. Bangga dengan pencapaiannya dan Ara. Sepanjang hari bertarung di dapur, akhirnya kek pisang itu menjadi juga. Makin lebar senyuman bila ciuman Sam hinggap di pipinya.

“Not bad.” Sam memuji. Cukuplah puji dengan dua patah perkataan. Kalau puji lebih nanti hidung Bella terlebih kembang.

At least tak hangus,” sambung Sam selamba.

“Sam!” Bella tunjuk muncung itik. Tak sah kalau tak perli dia. Sekurang-kurangnya challenge accepted okey!

“Papa cubalah. Sedap!” Ara tunduk mencapai kek yang sudah dipotong dan disuap ke dalam mulut Sam yang masih mendukungnya.

“Hmmm...sedap! Ara yang buat ke?” Memang sedap! Tak manis sangat, tapi rasa pisang tu kuat. Dia beralih pandang pula pada Bella di sebelah. Comel aje Bella menongkat dagu di island table.

“Ara dengan Mama yang buat.”Ara senyum.

“Wow. Mama pun pandai buat kek rupanya.” Sam kenyit mata.

Ceh! Perli lagi. Bella tak tahu nak bereaksi macam mana. Dia hanya mampu mengukir senyum. Ada saja point Sam untuk menyakatnya.

“I love you.” Sam berbisik ke telinga Bella.

I know right. Kalau tak awak takkan perli saya 24 jam.” Senyuman Bella semakin lebar.

Sam ketawa. Cis! Kena pulak dengan Bella.

“Mana susu Ara?” Bella hulurkan tangan. Jangan cakap Sam lupa pulak. Bila Sam membulatkan mata, mata Bella automatik mengecil. Kan dah cakap, Sam mesti lupa punya. Sebab tu bila masuk tadi pun selamba aje Sam bawa tangan kosong.

Sorry, saya lupa. Nanti kita keluar beli sama-sama.” Sam betul-betul terlupa. Bergegas nak balik punya pasal, benda penting macam tu pun dia boleh lupa.

“Terpaksalah awak belanja saya dan Ara makan malam ni.” Kening Bella terangkat. Ara yang masih didukung Sam sedap aje melahap kek pisang untuk kali yang entah keberapa.

“As you wish.”

Bella senyum lagi. Dalam hati dah tumbuh bunga. Baru saja tubuh Ara nak bertukar tangan untuk didukung Bella, telefon bimbit di dalam poket seluar Sam berbunyi.

“Tolong ambik jap.”

Bella menyeluk poket seluar Sam dan nombor yang tertera buat dahinya berkerut. Nombor yang sangatlah tak dikenali.

“Jangan jawab. Biarkan aje.”

Oh okey. Kalau Sam tak suruh jawab, dia on aje. Manalah tahu hal di tempat kerja yang memang Sam tak nak layan kalau dah sampai ke rumah macam sekarang.

“Awak pun sama jugak. Kalau ada nombor yang dikenali telefon, jangan jawab.” Nada suara Sam adalah lebih kepada memberi arahan.

Bella angguk macam burung belatuk. Malas nak bertanya lebih kalau dah muka Sam berubah serius. Namun bila nombor yang sama menelefon untuk kali kedua sewaktu mereka bertiga beriringan naik ke tingkat atas, mulut Bella gatal juga bertanya.

“Siapa tu sebenarnya? Jawablah, mana tahu penting.” Bella tak sedap hati.

“Nothing is more important than the time I spend with you and Ara, Bella.”

Fuiyoooo...Bella senyum sendiri. Ayat Sam simple saja tapi amat bermakna untuknya. Ni kalau Sam ulang ayat yang sama setiap hari boleh kencing manis dia.

Tanpa dia sedari, Sam sebenarnya gelisah namun cuba untuk berlagak tenang. Kalau dah berkali-kali Susan telefon pada hari yang sama bermakna memang bukan petanda yang baik. Dia bimbang kalau Susan datang mencari Bella dan Ara kalau Susan tak dapat apa yang dia inginkan.

Tak payah tanya Susan, Sam tahu apa tujuan Susan muncul semula.

Cinta lama?
Kekasih lama?
Kenangan lama?

Whatever ‘lama’ we call it, past is past. Dan Sam takkan pandang ke belakang untuk kejar yang lama kalau kehidupannya sekarang dan masa depannya adalah Bella dan Ara.


p/s : Untuk yang dah ada Dear Bella, saya khaskan Dear Sam. Maaf lama tak update sebab saya bertapa lama sangat. Kalau ada rezeki, kita jumpa Dear Sam dalam versi cetak ya. Love loads! Terima kasih sebab masih setia hingga ke saat ini ;) 



1 comment: