Tuesday, November 7, 2017

Di Antara Semua Bintang (Bab 13)




EVA membuka matanya perlahan-lahan bila terasa angin lembut menampar wajahnya. Shark tersenyum lebar di hadapan.

“Good morning.” Bibir  Eva menjadi sasaran Shark.

Macam tak biasa. Asal lambat bangun sikit mesti wajah berseri ni kena tiup ala-ala angin sepoi-sepoi bahasa oleh Shark. Eva tersenyum nipis namun dahinya berkerut bila kepala terasa pening semacam.

“Baring aje dulu. No rush.” Shark menahan tubuh Eva yang cuba untuk bangun.

“Awak sampai mana? Saya hantar sampai bulan, awak terbang sampai Marikh.” Shark kenyit mata.

Cet! Sedap mulut! Eva mencebik. Nak salahkan Shark pun tak boleh jugak. Semalam dia yang beria nak merasa weed yang baru biarpun ditegah Shark. Shark jarang ajak dia ‘smoking pot’ sekali. Kalau Shark ajak pun dia takkan sampai ke tahap tak sedar dunia sampai ke pagi macam hari ni. Paling ‘common’ dia terbang ke awan biru yang tinggi atau ke bulan, lepas tu masih kenal jalan untuk balik ke bilik tidur.

“Yang semalam awak dapat dari mana? Gila masih pening lagi.” Eva akhirnya bangun dan bersandar di kepala katil. Fuh! Serius kepala ringan dan berpusing-pusing macam spinning gasing. Weed spesis manalah yang dia cuba malam tadi. Dah bertahun hidup dengan Shark inilah weed paling kuat dia pernah rasa.

“Tahu pun. Sebab tu saya tak suruh awak cuba. Grape Ape. It can really knock you out and giving you some slightly silly vibe after a few puffs. Sekarang awak tahu kenapa awak boleh menari di dance poll tengah malam.”

“Seriously?!” Mata Eva terbeliak besar. Oh silalah rendam muka kat dalam kolam renang belakang rumah. Waktu macam ni rasa nak sumpah diri sendiri jadi mentadak sungai sebab letak otak kat kepala lutut.

“Kat rumah ni ada dance pole ke?” Eva seakan tak percaya. Dah lebih enam tahun hidup kat rumah atas bukit ni, belum pernah dia tengok dance pole. Tak tahulah kalau Shark ada ruang sendiri yang dia tak pernah tahu.

“Tu.” Shark muncungkan mulut ke arah tiang katil.

Oh mai....serius? Menari kat tiang katil yang berwarna putih tu? Gila kau, Eva! Nasib baik tiang tak patah. Dia akhirnya hanya mampu tersengih bila Shark di sebelah sudah ketawa terbahak-bahak.
“Dari mana awak dapat semua tu selama ni?” Eva masih ingin tahu.

Dia syak Shark bukan sekadar orang biasa. Mungkin ada share dengan bouncer kayu balak di Sarawak, dia tak pasti. Shark ada pengikut sendiri. Rumah besar macam ni tak ada siapa yang berani pecah masuk sebab takut pecah kepala. Kadang-kadang dengar Shark bercakap di telefon dengan ayat-ayat yang kurang difahami oleh orang macam dia.

Barang-barang tu bawa pergi site. Jangan bagi leak pergi luar. 
Yang tak boleh dipakai, buang aje terus. Nak simpan buat apa? Jadi koleksi bawah tanah?
Kalau tak bayar, jangan bagi barang. No money, no talk.

Entah apa barang, nak angkut ke mana, barang bernyawa ke tak Eva betul-betul clueless. Kalau betul Shark buat kerja kongsi gelap, dengan hidup dia sekali gelap kalau kena tangkap.

Melihat Shark ketawa, Eva blur. Part mana yang lawak sampai buat Shark ketawa dengan soalannya? Dia biarkan Shark yang sudah mengambil tempat di sebelah membelai rambutnya.

“Awak tak payah tahu semua tu. Asalkan awak gembira dan sentiasa di sisi saya,” jawab Shark.

Haiya....jawapan awak tak membantu langsung, Encik Shark. Eva akhirnya malas nak korek cerita. Ketara sangat Shark cuba untuk menyembunyikan apa saja yang dia tak pernah tahu.

By the way, there are a few weeds that you should know and try to avoid. Jack flash, kalau ambik berapa puffs dah boleh buat awak bercakap lebih kuat dari biasa dan sesuai untuk new beginners. Headband, extremely euphoric and uplifting so tak sesuai untuk awak. Blue dream, mainly for business and pleasure. Make sure I’m around if you want to try those.” Shark menerangkan satu persatu pada Eva.

Smoking pots adalah sesuatu yang agak biasa dia lakukan. Dan bermacam-macam jenis weed yang pernah dia cuba, jadi kiranya dia tahu mana yang power mana yang tak. Menyesal juga ajak Eva merasa kali pertama dulu. Sekarang bila Eva sudah semakin jinak dengan amalan yang tak sihat ini, dia jadi risau. Bukan niat untuk membawa Eva ke kancah gelap dan penuh dengan unsur duniawi. Tapi....entahlah! Yang dia tahu, cinta pada Eva sangat menggunung dan takkan pudar.

Eva hanya mengangguk. Tak faham tapi buat-buat faham. Dia mana tahu semua itu, setakat sedut lepas tu high pun dah cukup okey. Tapi serius, lepas ni tak nak ambik dah Grape Ape. Buat kepala bengong sampai matahari kat atas kepala.

“Lepas ni mandi. Bersiap. Saya nak bawa awak pergi lepak.” Tubuh Eva ditepuk perlahan.

“Pergi mana? Venice?” Eva angkat kening.

“Ya, I forgot Doraemon was my friend.” 

Eeee...Eva tak jadi tersenyum. Dia acah aje pun, lagipun tahun lepas dah pergi dengan Shark. Memang cantik yang teramat cantik. Nak menyuarakan hasrat ‘jom pergi lagi’ takut Shark bagi jelingan naga berapi pula.

“Fine. Jap. Give me ten minutes.” Eva melompat turun dari katil. Hilang segala pening lalat. Kalau ‘tempat lepak’ maksud Shark mesti tempat yang terasa damai dan jauh dari bunyi segala muzik yang bergema macam di kelab.

“Enam tahun saya kenal awak, tak pernah awak mandi sepuluh minit.” Shark bersandar di kepala katil dengan kedua-dua belah tangan diletakkan di belakang kepala. Dia tergelak bila Eva berpaling dan menjulingkan mata.

Eva yang mencuit hati. Sampai bila-bila pun dia takkan jemu mencintai seorang Eva Chandra. Tapi sejauh mana kepercayaan Eva padanya, dia tak pasti. Sekuat mana cinta Eva padanya pun dia tak pasti. Semalam dia dan Jay ada sesi meluahkan perasaan. Cerita zaman dinasour hinggalah dia bertemu dengan Eva, semuanya diluahkan pada Jay.

“Apa long term plan kau dengan Eva, bro?”

“Entah. Macam ni ajelah kot. Hidup bersama. Sampai ke tua.”

“Tak nak kahwin dengan dia? Settle cara baik. Aku bukan nak menyibuk hal kau dengan Eva. Tapi alang-alang dah bersama, kahwin aje dengan dia. Confirm takkan ada orang berani kacau Eva. Eva nak lari pun takkan dapat.”

“Apa beza kahwin dengan bercinta macam sekarang? Bagi aku tak ada beza. Asalkan dua-dua gembira, dah cukup. Aku tak perlukan lebih daripada itu.”

“Itu pendapat kau. Pernah kau tanya pendapat Eva? C’mon, logik sikit. Mana-mana perempuan pasti nak kahwin, ada keluarga sendiri. Nak jadi seorang ibu dan isteri.”

“Aku tak rasa Eva bersedia untuk komitmen macam tu. Aku rasa dia pun selesa dengan status sekarang.”

Topiknya dengan Jay semalam masih terngiang di telinga hingga pagi ini. Bayangkan, Jay yang merangkap teman rapat pun boleh keluar dengan sopan begitu, apatah lagi orang di sekeliling. Nak kata Jay jaga tepi kain memang tak patut, dia faham Jay ambil berat tentang dia dan Eva. Tapi....entahlah. Susah nak komen. Perkataan ‘kahwin’ tak pernah terlintas di fikiran seorang Shakir Jayden. Dia tak percayakan ikatan perkahwinan. Tak terikat dengan sesama sendiri adalah  jauh lebih selesa. Dan dia harap Eva pun begitu juga...




TIGA puluh minit berlalu. Siap! Eva tersenyum sendiri di hadapan cermin. Puas hati dan rasa sangatlah selesa selepas mandi. Tubuhnya terasa segar dan kembali bertenaga. Pintu bilik mandi dibuka dan Shark masih bersandar di kepala katil macam tadi.

“There goes your ten minutes.”

“Perli nampak.” Eva tersenyum juga. Acah aje cakap sepuluh minit. Kalau nak mandi bersih-bersih siap gosok sana sini, sepuluh minit tu mana cukup sebenarnya kecuali kalau nak mandi kerbau.

Dia melarikan matanya ke arah lain bila pandangan mata Shark tak lari dari wajahnya. Tuala paras paha dan tuala kecil yang berlilit di atas kepala, tak hairan naluri lelaki Shark bergetar.

“Nanti nak pergi mana?” Eva berlalu ke arah pintu walk-in wardrobe. Namun langkahnya terhenti di depan pintu dengan mulut melopong.

 Belon berisi gas helium menghiasi bilik pakaian. Siap dengan kelopak bunga ros biru yang ditabur di lantai berbentuk hati dan bertulis ‘Happy Women’s Day’. Spontan  kanan Eva menekup mulut. Matanya tak berkedip, masih cuba memproses di antara realiti dan mimpi. Takkan masih bermimpi lagi, ‘kuat’ tahap petala lah Grape Ape semalam.

“Happy Women’s Day to my special woman on earth.” 

Suara Shark berbisik ke telinganya dan pinggangnya dipeluk dari belakang. Dagu Shark mendarat di bahunya yang terdedah.

8 Mac setiap tahun di seluruh dunia aka hari ini adalah Hari Wanita Sedunia. Memang setiap wanita layak dirai sebab setiap wanita masuk kategori wonder woman bagi Shark. Dan salah satu wanita teragung yang patut diraikan adalah wanita yang kini sedang dipeluknya. Yang melalui hari-hari dan melakar setiap kenangan bersamanya sejak enam tahun lalu.

“Thank you for being by my side. Thank you for the love and care.” Bahu Eva dikucup penuh sayang. Bagi Shark, Eva adalah anugerah terindah yang dihadiahkan padanya. Eva layak disanjung tinggi. Eva layak mendapat apa saja yang Eva inginkan.

Air mata Eva menitis tanpa sedar. Tangan kanan naik membelai rambut Shark yang masih singgah di bahunya. Mata pula masih mengayati setiap hiasan di dalam bilik persalinan. Setiap tahun, Shark tak pernah lupa tarikh keramat itu. Hari Wanita Sedunia pasti akan disambut dengan penuh romantik oleh dia dan Shark.

“Thank you.” Suara Eva bergetar. Serius terharu.

“Mana awak dapat semua belon biru ni? Cantik.” Eva memuji. Cepat tangannya menyeka air mata yang terasa mengalir semakin laju.

Belon biru.
Kelopak ros berwarna biru.
Sejambak ros biru di atas meja kecil.

Semuanya biru! Sangat typical Shark dan biru adalah warna kegemaran Shark. Sampaikan dengan dia sekali terjebak dengan biru. Mula-mula dia ‘so-so’ aje  dengan wanra yang mampu mendamaikan hati dan minda itu. Tapi lama kelamaan dia pun suka.

Promise me that you will never leave me. Stay by my side. Grow old with me. Even till the day I die. Saya tahu saya tak sempurna. Mungkin bukan calon teman hidup yang baik. Tapi saya akan cuba yang terbaik.” Suara Shark perlahan saja.

Dia tak pandai meluahkan perasaan. Dia tak pandai mengambil hati. Tak pandai membuktikan cinta dan sayang pada Eva. Tapi dia harap Eva dapat faham dan selami hatinya yang betul-betul mencintai. Dia berharap Eva memahami isi hatinya dan mencintainya sepenuh jiwa raga, seperti mana dia mencintai Eva.

Eva mengetap bibir. Air matanya menitis semakin laju. Badannya berpaling menghadap Shark. Wajahnya disembamkan ke dada Shark dan tubuh tinggi itu dipeluk seerat yang mungkin.

“I love you. So much.” 

Shark tersenyum. Pelukan di tubuh eva dikemaskan lagi. Air mata hampir menitis mendengar ungkapan cinta oleh Eva.

“I love you too. So much,” balas Shark.

Perlahan-lahan tubuh Eva dibawa menari, perlahan mengikut rentaknya. Dan bibir nipis itu mula menyanyikan lagu kegemarannya.

Baby, I’m dancing in the dark with you between my arms,
Barefoot on the grass, listening to our favourite song,
When you said you looked a mess, I whispered underneath my breath,
But you heard it, darling, you look perfect tonight....

Bagi seorang Shakira Jayden, gaya hidupnya mungkin lebih kepada gaya barat. Mungkin dipenuhi dengan kegelapan dan memang tak seharusnya dicontohi oleh sesiapa. Tapi dia tak pernah kisah semua itu. Baginya, asalkan dia bahagia dan ganggu hidup orang lain sudah cukup memadai. Dan cinta pada Eva melengkapkan hidupnya yang selama ini terasa seperti kekurangan.

Namun bagi seorang Eva Chandra pula adalah vice versa. Dalam diam dia menghadap Shark akan menjadi seorang suami dan ayah kepada anak-anak mereka berdua satu hari nanti. Sekaligus membimbing hidup masing-masing yang sudah tersasar jauh.






p/s : Jangan kecam saya. Jangan pandang cerita lama, sebab cerita lama tu penuh dosa. Saya sedang menyiapkan Di Antara Semua Bintang dan moga kita berjumpa di versi cetak ;) Terima kasih di atas sokongan. Love loads! 

1 comment:

  1. Setia menunggu n x sabar nk memilikinya.... tersurat n tersirat...

    ReplyDelete