Monday, May 28, 2018

SYAWAL PERTAMA (PART 2)







SUASANA diam. Bunyi cengkerik tak ada. Katak yang bising kat luar pun dah diam. Tina dah lama masuk ke dalam bilik meninggalkan Juju dan Amri kat luar. 

"Apa khabar?" 

Amri tak terus menjawab. Dia pandang wajah tenang Juju di depan. Tenang yang teramatlah tenang. Sangat berbeza dengan apa yang dia fikirkan. Sebelum dia mengambil keputusan untuk terpacak tegak di hadapan Juju malam ini, dia dah fikir semua baik buruk dan vibe yang positif  dan negatif. Juju pasti akan tanya macam-macam. 

Kenapa sekarang baru nak datang? 
Ke mana awak selama ni? 
Apa motif awak muncul semula? 

Semua soalan standard bila suami pergi tanpa jejak, tak ada satu pun yang ditanya Juju. Bila Juju siap bertanyakan khabar, dia terhenyak sendiri. 
So called nak berbincang tentang perjalanan hidup mereka berdua? Nak letak tanda noktah untuk hubungan yang dah lama tergantung ini?

"Dah makan?" 

Soalan kedua Juju dijawab dengan anggukan kepala. 

"Saya datang nak bincang hal kita." Amri membetulkan duduk. Mata sedikit pun tak lepas memandang wajah Juju. Dalam diam dia tewas dengan perasaan sendiri. Rindu! 

"Bincang pasal apa? Nak tinggalkan saya atau bersama saya?" Juju senyum nipis. Kalau ditinggalkan, dia dah bersedia. Kalau masih nak bersama dia dalam susah senang, dia serahkan pada takdir. 

Amri? Dia kehilangan kata! 


********

Tok! Tok! Tok! 

Amri ikut langkah kaki ke dapur. Pagi-pagi dah dapat dengar bunyi orang bertarung dengan lesung batu di dapur. 

"Mak kau terpelanting!" 

Fuh! Mulut kau Tina. Macam tak ada ayat lain yang keluar kalau setiap kali melatah. 

"Terkejut okey tengok laki kau tegak kat pintu." Tangan Tina naik menyentuh dada. Bukan sengaja pun. Kalau ya pun Juju nak marah, janganlah jeling dia. Mamat kat depan pintu sekarang ni yang patut kena tiaw.

"Sorry. Masak untuk sahur?" Amri senyum nipis dan menyertai di dapur.

"Tak, masak untuk kenduri malam nanti." Tina menjawab bagi pihak Juju.

Pap!

"Ouch!"

"Kau nak makan cili padi?" Juju mengetap bibir. 

Haiyaaaa...nak bergurau pun tak boleh. Emo habis minah yang ada suami ni. Tina terpaksa 'tone down'. Bila Amri duduk bertinggung di hadapan dia dan Juju, dia rasa kekok. Ya lah, siapa yang selesa bila jadi tiang lampu di antara suami isteri sekarang ni. Nak tak nak dia terpaksa bangun menyibukkan diri mencelur kacang panjang dan kangkung untuk dimakan dengan sambal belacan nanti. Buat-buat sibuk adalah lebih bagus.

“Selalu masak untuk sahur?” Dari bertinggung, Amri membetulkan duduk supaya lebih selesa.

“Hampir setiap hari. Kecuali kalau terlajak tidur.”

Can I join you both sahur sekali?”

Juju senyum. Apa punya soalan.

“Dengan isteri sendiri tak payah minta izin sebab dah sentiasa terbuka untuk suami. Lainlah kalau awak tak suka masakan saya.” Dia memang tak pandai sediakan masakan extravaganza. Paling common pun buat ulam. Goreng ayam. Paling hebat dalam senarai dia pula adalah ayam masak merah.

Deep! Amri terdiam. Dan sahur kali inilah yang paling bermakna untuk dia sebab pertama kali sahur bersama Juju. Dah tiga tahun berkahwin baru hari ni sahur bersama isteri?

Everything starts with ‘first time’ dear me…

*********

Malam ni kita balik rumah mak dan ayah."
"Kenapa pulak?"
"Untuk berbuka lah. Takkan pergi sana nak pinjam lesung batu." Tak tahu lah ayat sarkastik ke lawak tak menjadi. Bila tengok muka Amri mono, dia jadi yakin ayat tu adalah lawak yang tak menjadi.
"Kita berbuka kat sini, boleh?"
Juju terkejut. Masing-masing berpandangan.
"Saya tak pandai memasak." Suara Juju perlahan.
Amri terdiam. Ayat Juju macam terkena kat diri sendiri. Jangan cakap dia tak ingat ayat itu pernah diucapkan pada sang isteri bertahun-tahun lalu.
'Tak lalu nak makan kat rumah. Nak berbuka pun kat luar aje, sebab masakan awak tak sedap. Awak tak pandai memasak.'
Ingat Juju boleh lupa semua tu? Memang taklah, bro! Timbul rasa bersalah dalam diri Amri. Bila tengok muka selamba Juju, rasa bersalahnya berganda-ganda. Juju tampak tenang, tapi dia tahu hati Juju masih terluka.
"Kita masak sama-sama." Amri mendekat.
"No, kita pergi rumah mak dan ayah aje." Juju menjauh.
"Juju, please."
"No. Saya dah biasa buka puasa tanpa awak tapi tak biasa tanpa mak dan ayah. So kita akan tetap pergi."
Amri tahu dia kalah. Ayat Juju sangat deep!
“Boleh tak kita jangan ungkit hal lama?” Amri mendekat tapi Juju menapak ke belakang untuk menjauh.
“Saya tak pernah ungkit. Awak aje yang terasa. Sama macam pepatah siapa makan cili dia terasa pedas.”
Okay…yang tu betul-betul deep


p/s : A short story for all for sure :) Saya akan habiskan di blog sebelum Raya hopefully. Simple supaya blog tak bersarang lama. Love! 


No comments:

Post a Comment