Monday, September 9, 2019

HITMAN II (BAB 1)




“KAU okey tak ni?”
“Okey.”
Jess menjeling. Sangatlah tak okey kalau menangis sampai mata sembab mengalahkan orang yang menangis tiga hari tiga malam. Agaklah sikit kalau nak menipu.
Babe, boleh tak kau cerita dengan aku apa jadi? Kau nangis macam ni, aku nak pujuk pun tak reti. Kau gaduh dengan Ferit?” Ikut hati nak saja dia paksa Aylin cerita dari A sampai Z.
Aylin geleng kepala. Bibir tersenyum tapi air mata alahai…kalah-kalah air terjun.
“Bila senang aku cerita. Panjang dan complicated. Aku rasa hopeless sangat-sangat.”
“Okay, fine. Come, you really need a hug.” Tubuh Aylin ditarik Jess ke dalam pelukan.
Entah apa yang terjadi sebenarnya. Aylin telefon minta dia datang ke hotel. Kenapa tak balik rumah Aylin? Mana Ferit pergi? Semua dia masih tak sempat tanya sebab dalam keadaan Aylin yang down gila, dia takut soalan-soalannya buat emosi Aylin makin ke laut.
“Aku berpisah dengan Ferit.”
Jess terdiam. Semakin kuat tangisan Aylin yang menyembamkan wajah di bahunya. Let me go as in bergaduh lepas tu nanti akan berbaik semula atau berpisah terus? Aylin punya masalah, tangkai jantung Jess pula yang terasa sakit.
“Kau…kenapa…apa…macam mana boleh jadi macam tu?” Tersekat-sekat suara Jess. Dia masih tak boleh hadam ayat Aylin.
“Aku tembak Jay Jazley.”
Hah? Suara Aylin kedengaran tenggelam timbul tapi Jess tahu dia masih belum pekak lagi. Mohon apa yang dia dengar tu tak betul. Namun bila Aylin mendongak seraya mengangguk kepala, dia tahu dia tak salah dengar.
“I shot him.”
“Bila?” Kenapa dia tak tahu? Atau sebab dia tak tengok berita atau mana-mana media sosial pagi ni.
Damn! Jess speechless. Kalau Aylin nak cari teman untuk buang mayat atau hapuskan bukti, dia adalah yang pertama untuk membantu. Kalau masuk penjara, acilah masuk sama-sama.
“Mati ke tak?” Macam kasar aje soalan Jess tapi dia betul-betul nak tahu apa jadi dengan lelaki jahat yang bertopengkan manusia itu.
Aylin geleng kepala. “Admitted. Survived.” 
Jess menarik nafas lega. Kalau mati, mana dia nak sembunyikan Aylin dari buruan polis dan Ferit sendiri.

*********

PUG dan Tyco saling berbalas pandang. Ferit di hadapan langsung tak bersuara. Dari tadi meneguk JD macam tak ingat dunia. Tahulah kaki shot tapi kalau berterusan macam tak boleh slow down, rasa ‘hang’ tu boleh tahan juga nanti.
“Korang dah dapat cari Aylin belum?”
“Belum lagi. Dekat hospital tak ada, dia ambik EL (emergency leave). Dekat apartment dia pun tak ada.” Pug terpaksa menipu. Dah lima kali kot Ferit tanya soalan yang sama sepanjang hari ini, dan jawapan mereka berdua masih sama. Tyco di sebelah dah jeling bagi isyarat ajak balik awal sebelum Ferit mabuk dan tanya macam-macam.
“Rumah Jess?” Ferit mengangkat wajah.
“Tak ada jugak,” laju Tyco menjawab.
“Mana lagi tempat dia pergi?” Ferit merenung gelas yang kosong di hadapan.
Aylin yang cantik.
Aylin yang seksi.
Aylin yang suka tersenyum.
Aylin yang suka melawan.
Dan Aylin yang tikam dia dari belakang.
Senang cakap, dia rindukan semuanya tentang Aylin. Tapi pada masa yang sama rasa marah dan dendam pada Aylin turut menghuni hati dan itulah yang buat fikirannya makin serabut.
“Kalau aku jumpaAylin balik, korang rasa aku patut maafkan dia atau bunuh aje dia?”
Meremang bulu roma Pug. Tyco di sebelah pun tak bersuara. Boleh tak jangan sebut tentang soal mati atau bunuh atau yang sewaktu dengannya. Inilah sebab utama kenapa mereka berdua masih tutup mulut merahsiakan apa-apa tentang Aylin.
Bro, aku rasa Aylin ada sebab dia sendiri. Kau pun tahu dia bukan jenis yang….”
“Kau tahu apa sebab dia tembak papa?” Ferit potong ayat Pug.
Pug terdiam. Tahu sangat, cuma dia tak nak bising. Sudahnya dia geleng kepala dan menunduk bila pandangan tajam Ferit terarah padanya.
“Mungkin papa memang betul. Aylin bukan calang-calang perempuan. Dia dah rancang siap-siap. Balas dendam pada aku dan papa.” Ferit menahan rasa. Sakit hatinya tak terkata. Malah rasa kecewanya adalah jauh lebih teruk dan mungkin takkan reda.
Pulak dah! Pug dan Tyco tak tahu nak komen apa. Inilah masalah kalau dah tak berapa nak sober, macam-macam keluar dari mulut Ferit.
Bro, kau menyesal kahwin dengan Aylin?”
Ferit tersenyum nipis mendengar soalan Tyco. Dia sekadar jungkit bahu.
“Kau menyesal cintakan dia?” Pug tambah lagi soalan yang menyakitkan.
Ferit tak menjawab. Dia menarik nafas dalam dan pandangan menala ke luar sana. Soalan yang sama Aylin tanya kali terakhir dia berjumpa dengan Aylin dan dia pergi tinggalkan Aylin tanpa jawapan waktu itu.
“Nanti korang berdua balik dulu, aku nak singgah The Ink kejap.” Ferit memberi arahan. Gelas kecil diteguk habis. Kiranya last shot untuk malam ini.
Takkanlah…Pug dan Tyco dah risau. Siapa lagi yang Ferit nak jumpa di sana kalau bukan Kitty. Sebelum kahwin dulu bolehlah Ferit nak keluar masuk rumah Kitty bila-bila dia nak. ‘Friends with benefit’ adalah perkataan yang terbaik untuk menggambarkan hubungan Ferit dan Kitty. Tapi sekarang dah berbeza, Ferit pegang status suami orang dan bukannya solo lagi.
Bro, rasanya kau tak patut pergi sana. Aylin….”
“Kenapa Aylin? Kalau dia tahu, dia akan sedih? Dia akan marah?” Setiap kali dengar nama Aylin, Ferit rasa sakit hati. Kecewa yang menggunung tak payah cakap.
“Walau apa pun terjadi antara kau dengan Aylin, aku tak rasa kau patut buat Aylin macam ni. Dia tak….”
“Dia pergi macam tu aje. At least bagitau lah aku kenapa dia buat macam ni dekat aku dan papa. Ini tak…macam pengecut aje.” Berair mata Ferit. Bila ingat balik, menyesal dia tinggalkan Aylin tempoh hari. Patutnya lepas insiden tembak papa, dia sendiri patut heret Aylin ke estet ladang kuda.
Pug geram. Apa-apalah, bro.
“Buatlah apa kau nak. Aku rasa Kitty pun rindu kau, eloklah pergi jumpa dia.”
Tyco menelan liur. Dia yang kat sebelah ni pun dah dapat rasa aura tegang di antara Pug dan Ferit. Ayat Pug dah masuk level sarkastik tahap petala. Kalau Ferit tak terasa tak tahulah.
“Korang jangan cakap banyak. Cari Aylin sampai dapat. Cari dia sampai hujung dunia, bawa dia balik pada aku.”
Ferit bangun untuk berlalu pergi. Kadang-kadang buang masa aje bercakap dengan Pug dan Tyco. Konon ajak lepak malam ini untuk tenangkan hati yang kacau, tapi sekarang dah makin parah pulak.







No comments:

Post a Comment