Monday, May 15, 2017

DI ANTARA SEMUA BINTANG (BAB 2)

                                                                            BAB 2




EVA duduk menongkat dagu. Oh mai...apalah nasib dia bulan ni. Sales tak banyak sedangkan dah masuk tengah bulan.  Kalau tak mencapai target, terpaksalah dia part time cuci pinggan di kedai makan seberang rumah kalau macam ni.

Dia pandang Nashrah yang sedang melayan pasangan suami isteri tak jauh dari situ. Untunglah Nashrah, hari ni pasti dapat sales lagi. Yang dia pulak sampai kena hinggap langau pun belum ada pelanggan yang menyangkut.

Kring!

Eva memanjangkan leher bila pintu utama showroom terbuka. Yes! Pelanggan baru! Tubuh Eva terus tegak dan menuju ke arah seorang lelaki yang baru melangkah masuk.

“Selamat pagi, encik. Nak cari kereta?” Teramatlah shitty sungguh soalanmu itu, wahai Eva. Kalau orang masuk ke showroom macam ni takkan nak cari ikan tenggiri kot.

“Good morning. Nak survey kereta.” Red senyum. Kalau ikut versi nakalnya, dia nak kenakan si gadis yang memberikan soalan Abuden. Tapi tak sampai hati....wajah kat depan ni sangatlah innocent dan...cantik!

“Sure, no problem. Have a look.” Eva memberi laluan. Dia hanya mengekori dari belakang.

“Ada promosi tak sekarang?” Red menoleh ke belakang. Serius wajah si gadis menarik perhatiannya. Tak rugi masuk random showroom hari ini untuk mencari kereta yang kononnya nak dihadiahkan pada Adik.

“Encik nak model yang mana satu? Untuk model Axia, kita ada rebate terutamanya Axia Facelift model baru. Kalau nak yang full spec, saya boleh beri rebate RM3500. Kalau tak dapat bayar down payment, full loan pun boleh. Yang penting ada slip gaji. Selain daripada itu....” Mulut Eva mula petah bercakap. Memandangkan sales bulan ini merundum jatuh, kenalah berusaha keras meyakinkan pelanggan supaya membeli model yang berkenan di hati.

“What colors do you have?” Red potong ayat si gadis dan kini berdiri berdepan dengan si gadis yang bernama....Eva! Nasib baik ada tag nama tergantung di leher si cantik.  Kedua-dua tangan dimasukkan ke dalam poket. Mata memang tak lepas memandang si empunya badan.

“We have white. Silver. Black. Yellow. Red. Green. Blue.” Eva menjawab dengan senyuman. Oh please, I hate blue! Dahl ah model display kat dalam showroom ni pun berwarna biru jugak.

“Apa beza setiap warna?” Sebenarnya Red malas nak dengar penjelasan tentang spesifikasi kereta. Nak belikan untuk Adik aje pun. Asalkan kereta yang ada empat tayar dan siap ada pintu pun sudah mampu membuatkan Adik lompat bintang sampai tak ingat dunia.

“Sorry?” Eva mendekatkan wajahnya. Tak faham dengan soalan lelaki di hadapannya ini.

Red tersenyum. Dia mendekat. Jarak di antara mereka berdua hanyalah beberapa inci saja. Dia tunduk sedikit.

“What color do you like?” Soalan Red perlahan saja.

Oh...sila jangan melting! Eva berdehem. Dia menjauh sedikit. Entah kenapa detak  jantungnya tak sekata.

“I prefer white. Metallic white.” Sejak bila kau gagap, Eva oi?

“Then saya pilih warna putih. Axia warna putih.” Red masih tersenyum. Wajah Eva yang berubah di hadapan buat dia nak tergelak. Comel!

“Erm..boleh. Encik nak full spec? Basic? Full loan atau dengan down payment? I think we better discuss further regarding this. This way please.” Eva membalas senyuman dan mempelawa agar pelanggan barunya mengikutinya ke meja bulat yang berdekatan. Dalam hati dah bersorak riang. Ada sales nak masuk!

“Full payment for full spec.”

“Hah?” Spontan Eva berhenti dan berpaling semula ke belakang.

“What the?” Red turut berhenti hingga jarak mereka berdua teramatlah dekat.  Terkejut gila. Bahaya si cantik ni. Bikin hati kacau.

“Eva....you have a nice name.”

“Excuse me?” Eva terkejut. Macam mana dia tahu nama aku? Oh, terlupa. Tag nama kat depan ni takan nak dibuat sebagai hiasan baju. Dan jarak di antara mereka berdua yang amat dekat buat jiwanya bergetar bila haruman yang dipakai Red menusuk ke dalam hidung. Ni mesti Red pakai Paco Rabane.

“Saya nak beli Axia warna putih. Full spec. Full payment. Anything special you would offer me for that?” Red ulang ayat yang sama, dengan harapan cuba memikat dengan suara garau miliknya.

“Err...saya boleh bagi rebate RM3500. Then saya boleh bagi free tinted. Full tanked.” Itu saja yang mampu Eva tawarkan. Lagipun sales untuk sebuah kereta tak banyak mana pun. Kalau nak offer yang lebih banyak untuk pelanggan dia terpaksa cari duit lebih.

“How about going out for a date?”

“Excuse me?” Eva berlawan pandang dengan lelaki bermata coklat di hadapan. Oh again....sila jangan melting!

Red tergelak kecil. Dia mendekat dan berbisik ke telinga Eva.

“I’m Fareed. In case if you’re wondering.”

“Kalau susah sangat nak ingat, can just call me Red,” sambung Red lagi. Berkali-kali dia puji di dalam hati, Eva sangat cantik dan menarik.

Eva terdiam. Lawa nama! Red?

Dulu biru...

Sekarang merah....

Damn! Entah kenapalah hidupnya dikelilingi oleh warna-warni lelaki?





“SHARK, belum ada apa-apa maklumat lagi pasal dia.”

Shark mengeluh. Dia bersandar belakang kerusi. Awan biru di hadapan mata dipandang kosong. Berita yang disampaikan amatlah tak mengujakan hatinya yang sudah lama mengharap.

“Mana lagi nak cari dia, bro. Aku rasa dah satu KL kita cari, tapi tak jumpa jugak.” Shark kecewa. Takkan nak pergi cari bomoh kat hujung kampung dan minta tolong tengokkan di mana Eva melalui air di dalam baldi. Kalau desperado sampai macam tu sekali, memang kerja gila tahap terputus wayar di kepala.

“Jangan putus asa. Kita cari lagi sampai dapat.” Jack menenangkan hati temannya yang semakin parah.  Walau dalam hati dah tak tahu nak cari di mana lagi.

“Aku risau dia pergi jauh. Keluar dari KL.” Shark paling takut jika itu yang terjadi. Malaysia ni bukan kecik. Penduduk pun dah berjuta-juta dan kebarangkalian untuk mencari si dia adalah teramat nipis. Dia sudah hampir berputus asa tapi rindu yang menebal buat dia terus cuba  dan berusaha untuk mencari. Malah masih menaruh harapan yang tinggi menggunung.

“Dia takkan pergi jauh, bro. Kita akan cari sampai dapat.” Jack mengambil tempat duduk di hadapan Shark.

“Esok hari jadi dia.” Shark menghembuskan nafas berat.

“She must be somewhere. Jangan risau. Dia pandai jaga diri.”

“Aku tak faham kenapa dia tinggalkan aku.” Shark masih tak faham dan tak ada jawapan itu soalan sendiri.

“Cari dia sampai dapat, bro. Aku tak peduli kalau kita kena cari satu Malaysia sekalipun.”
Tinggi cita-cita Shark. Jauh di sudut hati dia masih mengharap agar Eva kembali semula padanya.

“Kau dah cari kat semua kelab?” Shark memalingkan semula kerusinya menghadap Jack.

Oh, shit! Jay membetulkan duduk. Dia menggelengkan kepala. Terlupa nak mencari di tempat begitu.

“Those used to be her favourite places. Cari di setiap kelab.  I’m sure she is somewhere around.” Shark berpeluk tubuh.

Eva Chandra...ke mana menghilang. Adakah dia tak cukup baik untuk perempuan sehebat Eva?

Kemewahan.
Keseronokan.
Cinta dan sayang.

Semua sudah dia berikan pada Eva. Tapi di akhir kisah mereka berdua, dia ditinggalkan juga akhirnya. Malah Eva pergi di saat dia betul-betul perlukan Eva di sisi.

“Walau macam mana susah pun, cari dia sampai dapat. Aku masih perlukan dia. At least for now...” Bingkai kecil di atas meja dicapai Shark. Gambarnya memeluknya Eva dari belakang di Seoul Tower ditatap.

Eva Chandra yang cantik...
Eva Chandra yang unik...
Eva Chandra yang boleh buat dia sampai ke bintang...
Dan Eva Chandra jugalah yang buat dia terluka teruk  hingga kini....



P/S : Esok oncall. So saya update malam ni. Enjoy reading, which I hope you all did. Nanti bagi bunga purple ya. I just can't resist *LOL. Good night and love loads! 

1 comment: