Tuesday, May 23, 2017

DI ANTARA SEMUA BINTANG (BAB 3)

BAB 3



EVA tersenyum lebar. Comel aje kereta Axia di depan mata. Puas hati bila seluruh cermin kereta sudah tinted. Full tanked. Seperti yang dijanjikan pada pelanggannya yang buat hati tak tenang itu. Red! Ya, nama dia Red!

“Babe, bila customer kau nak sampai? Aku dah lapar dah ni.” Nashrah muncul di sebelah dengan muka kebulur macam dah tiga hari tak makan.

“Tunggu kejap. Lagi sepuluh minit dia sampai.”

“Lama wei.” Nashrah pandang jam di tangan. Kalau lambat sangat nanti tak sempat nak tidur kejap selepas makan. Mata teramatlah mengantuk dan badan pun penat semacam. Semalam tidur pukul dua belas tengah malam sebab menemani Eva buat biskut makmur. Eva memang hantu ‘baking’. Bukan musim Raya macam ni pun sibuk nak ambik order biskut. Lagi dia tak tahan kalau Eva ambik order buat biskut popiah. Dengan dia sekali dikerah untuk menyiapkan order yang berkilo-kilo.

“Then kau pergilah dulu. Kat kedai depan tu aje kan? Order untuk aku sekali. Kue tiaw goreng. Tak nak tauge. Letak udang banyak sikit.”

“Kau ingat pakcik kedekut kat depan tu murah hati nak letak udang banyak-banyak dalam mi?”

“Ala, kalau kau sebut nama aku mesti pakcik bagi punya.” Eva sengih.

Nashrah turut tergelak. Eva Chandra...sesiapa pun akan suka dan tertarik pada teman baiknya itu.
Hampir lima belas menunggu, Eva dah semakin hilang sabar. Lama gila mamat ni nak datang ambik kereta yang baru dibeli. Kalau tak difikirkan tentang sales yang amatlah diperlukan saat ini, dah lama dia angkat kaki meninggalkan showroom. Biarlah pelanggan yang menunggu.

“Eva....”

Eva menoleh pada suara di sebelah. Huh, panjang umur awak Red! Eva menghadiahkan senyuman.

“Awak lambat lima minit.” Eva tunjuk jam di tangan.

“Sorry, jalan sesak. And you waited for me.” Red kenyit mata.

Sabar, Eva. Jangan melting! “This way, please.”

Dia menunjukkan kereta yang dibeli Red. Rasa puas hati bila Red tersenyum lebar. Dia berdiri di sebelah kereta sementara Red berjalan mengelilingi kereta. Tak payah risaulah, tak ada kesan calar atau yang sewaktu dengannya. Sempat dia mengamati tubuh tinggi Red. Berbaju kemeja berwarna hijau muda dipadankan dengan fit slack berwarna hitam. Di leher tergantung necktie berwarna hitam. Tampak segak dan berkarisma.

Berkarisma? Argh, mengingatkan dia pada Shark.

“Nah. Enjoy your ride.” Kunci kereta diletakka di atas tapak tangan Red. Bagi Eva, tugasnya kini sudah selesai. Dia sudah memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk pelanggannya.

“She must like this so much.” Red memasukkan kunci kereta ke dalam poket seluar.

Sorry? Eva masih dengan senyuman. “Nak bagi hadiah untuk orang ke?”

“Ya.”

“She must be very lucky.” Untunglah ada orang hadiahkan kereta. Walaupun bukan BMW ke, Nissan Fairlady ke...tapi tetap kereta baru babe! Dia punya pun kereta Axia saja, itu pun terkontang kanting nak membayar ansuran setiap bulan.  Hidupnya sekarang sudah tak semewah dulu. Dulu, apa yang dia nak semua dia akan dapat. Sekarang, kena berusaha keraslah jawabnya.

“I guess so. Satu-satunya adik yang saya ada.”

“Oh...” Adik rupanya. Ingatkan kekasih hati ke, isteri ke.

“Don’t worry, I’m still single. Going out for a date?” Red mendekat. Dia pandang ke dalam anak mata Eva.

Inilah wajah yang buat dia tak lena tidur sejak semalam. Ada tarikan pada Eva yang buat dia terkenangkan Eva hinggalah pagi ini.

Eva senyum. “Kerja saya jual kereta aje, Encik Red.”

Red tergelak kecil. Yang bermain tarik tali beginilah yang dia suka. Dia semakin mendekat hingga Eva terpaksa berundur setapak ke belakang. Gila kalau dia nak cium gadis ini di tempat begini.

“Happy birthday.  Saya datang ambik pukul enam nanti.” Tangan Red naik mahu membelai rambut Eva namun gerak tangannya terhenti. Jangan terlampau ikutkan hati dan perasaan, bro. Go slow. Dia menenangkan hati sendiri.

Eva tersenyum dan mengangkat keningnya. Mamat ni ada cermin ajaib ke kat rumah sampai boleh tahu bila tarikh hari jadinya. Dia berpeluk tubuh. Pandangannya berlawan dengan pandangan Red.

“Kalau saya tak nak?” Eva cuba jual mahal.

“I bet you will agree.”

Giliran Eva pula ketawa kecil. Yakin sungguh awak, Encik Red.

“Maybe next time.” Eva main tarik tali. Hellooooo...takkan nak setuju terus, nanti kena cop ‘otak-di-kepala-lutut’oleh Nashrah.

Red tersenyum lebar. Dia tunduk sedikit, menjadikan jaraknya dekat dengan wajah Eva yang masih tampak tenang.

“As you wish, birthday girl.”

Sejujurnya, Eva rasa macam nak terjun masuk gaung. Jantungya sudah lama berubah tempo. Entah kenapa Red mempunyai tarikan yang sangat kuat. Yang mampu membuatkan dia ‘kalah’.

Bila Red berlalu pergi dengan kereta yang baru dibeli, Eva bergegas ke kedai di seberang jalan.

“Lama gila. Customer kau dah datang belum?” Separuh daripada mi goreng basah Nashrah sudah selamat masuk perut.

“Dah.”

“Hensem kan?”

Eva pandang Nashrah di hadapan. “Kau kenal dia?”

Nashrah geleng kepala. “Baru kenal semalam.”

“So kau setuju tak dia ajak keluar malam ni?” Nashrah tanya soalan yang buat Eva terkejut.

“Macam mana kau tahu?”

Nashrah sengih. Semalam dia sempat bersembang dengan Red sementara menunggu Eva menguruskan segala borang yang patut di dalam pejabat. Pertama kali berjumpa pun dia dah tahu Red tertarik dengan Eva. Again...everyone will be attracted to Eva!

“Jadi kau lah yang bagitau dia hari ni birthday aku, kan?” Eva mengecilkan mata.

Nashrah masih sengih macam tadi.

Cisss! Bertuah punya kawan. Kalau lah dia tak sayang kawan macam Nashrah, dah lama dia tolak masuk kolam.






“BRO!”

Jay masuk tanpa mengetuk pintu. Tanpa dijemput dia duduk di atas meja, berhadapan dengan Shark.

“Kau dah kenapa?” Shark terkejut besar. Mamat ni kadang-kadang selenga jugak. Redah masuk pejabat dia macam esok hari akan dilanggar garuda.

“Aku dah jumpa dia.”

“What? Kat mana?!” Tubuh Shark terus tegak berdiri dan bercekak pinggang. Patutlah muka Jay macam riak orang yang baru lepas terjumpa ikan duyung.

“She is somewhere around.”

“Kat mana, bro? KL ni besar.” Shark makin tak sabar. Dia mendepakan tangan di atas meja. Tajam pandangannya memandang wajah Jay yang ada sinar harapan.

“Dia kerja kat Damansara.”

“Kerja apa?” Jangan cakap Eva kerja jadi pelayan kelab malam macam dulu.

“Car dealer kat Perodua. Dia...dia...” Ayat Jay terputus di situ.

“Dia apa? Dah kahwin?” Ada riak kecewa pada wajah Shark. Kalau Eva dah ada keluarga sendiri, hancur harapannya.

“Tak...dia...dia masih cantik macam dulu.” Jay berterus-terang. Jujur dia katakan, Eva memang cantik. Sedikit pun tak berubah seperti dua tahun lalu.

Shark tunduk dengan mata yang terpejam. Eva Chandra....segala kenangannya dengan Eva kini berlegar-legar di ruang mata. Satu-satunya perempuan yang mengajar dia erti cinta dan rasa kecewa.

“Bro, kalau kau nak kita boleh jumpa dia petang ni. Aku suruh Chong ikut dia dari belakang bila balik kerja petang nanti. At least kita tahu kat dia tinggal.” Jay memberikan harapan pada Shark.

Sejak Eva pergi dua tahun lalu, Shark dah macam hidup segan mati tak mahu. Hidup Shark terumbang-ambing. Shark hampir berputus asa separuh jalan. Bagi Shark, Eva adalah segala-galanya baginya.

Cinta paling agung? Mungkin tak.

Cinta paling hebat? Entahlah.

Itu adalah di antara Shark dan Eva. Cukuplah untuk dia tahu yang Eva adalah yang Shark inginkan.



P/S : So sorry, semalam saya postcall. Tak sempat update sebab saya dah sampai bulan. Eva. Shark. Red. Kisah yang simple untuk semua. Saya akan cuba untuk lebih aktif supaya blog ni tak berkarat. Good night and love loads!

No comments:

Post a Comment