Friday, June 23, 2017

Di Antara Semua Bintang (BAB 8)

BAB 8




Serai.
Cili padi.
Limau kasturi.
Sesar.
Ikan bilis.

Terkumat-kamit mulut Nashrah mengulangi lima benda penting itu untuk entah kali yang keberapa. Kalau terlupa satu dua mengamuk pula Eva.  Nak buat sambal belacan kena ada semua tu. Nanti nak panggang kepak ayam sekali di belakang rumah bersempena meraikan Eva bekerja di tempat baru. 

Nashrah berlalu ke arah bahagian sayur-sayuran. Sebelum pulang ke rumah dah biasa singgah di Giant Seksyen 13. Mudah. Cepat. Convenient untuk orang yang rushing macam dia dan Eva. 

"Ha! Limau kasturi!" Laju tangan mencapai bungkusan kecil limau kasturi di situ. Pokok limau di belakang rumah sewa tu entah bila baru nak berbuah.

Bila Nashrah berpaling ke belakang, tubuh yang dilanggar buat dia sendiri hampir terjelepuk jatuh. Nasib baik dia dapat mengimbangi badan sendiri.

"Sorry!" Nashrah mengangkat muka dan untuk ke sekian kalinya dia terkejut tahap tak tahu nak cakap apa.

Shit!
Damn!
Matilah aku!
Tak balik lah aku malam ni!

Tubuh statik di situ melihat wajah yang cukup dikenali. Shark! 

Ulang balik. Shark! Walaupun dah berkurun tak jumpa lelaki yang pernah menjadi pujaan hati Eva ini, tapi wajah Shark memang takkan dapat dilupuskan dari ingatan. 

"Hai." Shark beriak selamba.

"Hai...Shark." Terasa air liur Nashrah macam tersekat di hujung tekak bila sebut nama Shark. Agaknya inilah padah selalu sanga sebut nama Shark akhir-akhir ini, dan hari ini elok aje tubuh Shark terpacak di hadapan. Memang panjanglah umur awak Shark.

Seriously? Dalam banyak-banyak hari dan tempat, waktu macam ni dan di sini jugalah dia boleh terserempak dengan Shark. Oh, rasanya ini buka kes terserempak. Ini mesti kes dia diekori dari belakang semata-mata sebab nak menjejaki Eva. Orang macam Shark boleh buat apa saja. Banyak mata. Banyak konco-konco. Seram gila!

"Mana Eva?" 

Ah, dia dah mula. Siapa lagi yang Shark cari kalau bukan Eva. Baru saja Eva berhajat nak mulakan hidup baru di tempat kerja baru. 

"Kerja. Awak buat apa kat sini? "

"Beli barang macam awak juga." Shark menarik lengan Nashrah ke tepi sedikit, memberikan laluan pengunjung lain di situ. 

Yeah, bernas sungguh jawapan Shark. Sejak bila pandai datang beli barang kat tempat macam ni. Dulu kalau bukan sebab Eva yang paksa Shark takkan pernah membeli barangan dapur.

"Eva mana?" 

"Tu bukan hal awak, Shark. Lupakan dia. Dia nak mulakan hidup baru." Nashrah cuba menarik lengannya dari pegangan Shark tapi gagal. 

"Saya nak tahu kenapa dia tinggalkan saya. And I'm sure she can’t forget me as well. Not as easy as what you think." 

Dua tahun dia menjejaki Eva. Dan bila sudah berjaya dijejaki, berita yang Jay sampaikan padanya bukanlah apa yang dia harapkan.

Eva berhenti kerja. Sekarang dia kerja dengan Red. 

Dua ayat itu buat harapan Shark hampir musnah sepenuhnya. Begitu mudah pula Eva berpaling dan mendapat pengganti. Yang dia pula setiap hari menahan rasa rindu yang semakin hari semakin menebal. 

"Jom balik. Saya nak jumpa Eva." Lengan Nashrah masih dipaut kemas. Bakul yang dipegang Nashrah juga beralih tangan. Nashrah rasa macam nak pengsan. ‘Jom balik’ as in balik ke rumah sewa mereka atau ke rumah Shark yang kat atas bukit tu?

"Shark. Jangan paksa boleh tak." Nashrah mengetap bibir. Dia terpaksa mengekori langkah kaki Shark yang panjang nak mampuih. Agaklah, dia yang rendah ni langkah kaki memang dah sedia kecik.

"Saya tak paksa. Saya ajak balik rumah." Shark senyum. Apa nak takut, Nashrah takkan menjerit meminta tolong di tengah pasaraya macam ni. Nashrah tahu dia jenis yang macam mana. Selain menjulang ego yang tinggi, dia takkan berkompromi untuk melepaskan lengan Nashrah dan pergi begitu saja.

“Tolong bayar semua sekali,” Nashrah berkata selamba sebaik  saja mereka berdua sampai di kaunter. Bakul diletakkan Shark di atas kaunter. Bila Shark pandang dengan wajah tak puas hati, Nashrah menjungkitkan bahu.
           
“Awak kan ikut saya balik rumah. Friends with benefits, remember?” Nashrah tersenyum.

Shark tersenyum sinis. Pandai Nashrah mengambil kesempatan. Tak kisah sangat pun sebenarnya, demi Eva dia tutup sebelah mata dan menurut saja permintaan Nashrah. Baru saja dia nak membayar jumlah yang tertera di mesin wang, Nashrah meletakkan satu botol besar Tropicana Twister di kaunter.

“Kira yang ni sekali ya.” Nashrah tersenyum pada pekerja di hadapan sebelum pandangan beralih pada Shark di sebelah.
           
“What? It’s just a bottle of juice.” Senyuman Nashrah masih lebar macam tadi.
           
“Seriously. Girls are really smart.” Shark hanya mampu menggelengkan kepala.






Tok! Tok! Tok! 

Mata Shark tak lepas memandang Nashrah yang gigih menumbuk bawang dan cili sampai keluar air mata. Nak buat sambal ikan bilis siap dengan cili lebih 10 biji. Saja nak kenakan dia dalam dia sebab dia memang tak boleh makan pedas. 

"Tengok aje kat situ buat apa? Tolong peram ayam tu boleh tak?" Mata Nashrah dah semakin berair. Seram juga bila Shark ada di sini. Walaupun dia pandang Shark sekilas, tapi pandangan mata lelaki itu sudah cukup buat jantungnya berubah tempo. Tapi bukan sebab jatuh cinta atau cinta bergolek atau yang sewaktu dengannya. Shark ada aura ketua tycoon, yang boleh buat dia rasa gerun. 

Shark berdehem. Tengok kena tegur, duduk diam kena tegur, tak buat apa-apa pun kena tegur. Dia mencapai kepak ayam yang masih di dalam plastik. Dibawa ke sinki dan dicuci satu persatu.

"Dah berapa lama tinggal sini?"

Ah, dia dah mula sesi soal jawab macam abang polis. Nashrah sempat berkira-kira nak menipu ke tak.

"Dah dua tahun. Sejak awak dan Eva berpisah." Tak sampai hati pula nak menipu. Bukan Shark pernah buat salah atau marah dia sepanjang dia kenal Shark.

"I did not decide on that. Dia yang pilih jalan tu." Suara Shark tegang. Dia tak pernah terfikir akan kehilangan Eva di dalam hidup. Pertelingkahan di antara mereka berdua cuma perkara kecil saja, sikit pun dia tak ambil serius. Tapi Eva pergi sampai tak kembali sampai sekarang.

Fine, sensitif gila hati jambu sorang ni. Nashrah sempat menjeling sekilas. Tengah cuci kepak ayam macam tu pun masih kacak. Patutlah Eva susah nak lupakan lelaki yang pernah menyelamatkan dia satu masa dulu.

"Then dia kerja mana?" Shark bertanyakan soalan yang dia dah sedia tahu jawapannya. Berapa kilo kepak ayam yang dia sedang cuci. Tapi banyak gila untuk dua orang. Perut Eva dan Nashrah kadang-kadang tak boleh diagak, bab makan mengalahkan nafsu ular sawa.

"Autoposh. Sampai sekarang." 

"Pemebetulan, sekarang dia kerja dengan F.J Holdings."

Eeee...dia mula lagi. Nashrah malas nak komen lebih. Kalau dengan Shark memang susah nak berahsia. Dan kalau dah tahu jawapan, apa faedah nak bertanya padanya. Abuden!

"Boss baru dia offer gaji yang lebih bagus. Lagipun dia kat Autoposh gaji tak tinggi mana. Sales pun tak bagus sangat." Nashrah menjawab bagi pihak Eva. 

Meninggalkan Autoposh adalah keputusan yang Eva pilih dan mungkin jalan terbaik. Eva dah fikir panjang. Tambah tolak darab bahagi semua kemungkinan yang ada, sebab tu Eva mencuba di tempat baru. Mana tau rezeki lebih murah di F.J. Holdings.

"I can offer her better than that. Tak payah kerja pun tak apa." Shark masih mencuci kepak ayam satu persatu di sinki. Kalau dengan dia, hidup Eva akan jauh lebih bagus daripada sekarang. Eva dan Nashrah takkan tinggal di rumah sewa yang kecil ni. 

Urgh...dia mula lagi sekali. Nashrah tak tahu nak komen apa. 

            “She is trying to make a living, Shark.”

            Shark tersenyum sinis. “Trying to  make a living? Even after I gave everything to her?”
           
            Sayang. Cinta. Bahagia. Dia berikan semua pada Eva. Tapi angin tak ada, ribut tak ada. Eva tinggalkan dia begitu saja. Dia mengharap agar Eva kembali semula padanya. Tapi sampai ke sudah batang hidung Eva tak muncul-muncul hinggakan dia terpaksa menjejaki sendiri.

            Lesung batu ditolak Nashrah ke tepi. Dia pandang Shark sekilas. Kasihan juga sebenarnya tengok Shark. Di dalam wajah Shark yang serius dan sebijik samseng, terselit riak sedih jejaka itu.

            “Shark, how was your life when she first left you?”

            “Sucks. Even until now.”  Shark mencapai botol sos tiram di dalam peti sejuk. Lada merah. Cayenne. Semua dicampur sekali dengan kepak ayam.
           
            Alahai...Nashrah tak sampai hati nak bertanya lebih. Silap hari bulan mata dia pula yang banjir dengar luahan hati Shark. Suasana diam di antara mereka berdua.

            “Nah. Siap. Lepas ni panggang.” Bekas plastik sederhana besar yang penuh dengan kepak ayam diletakkan di sebelah Nashrah.

            “Sorry, tepi sikit. Tak nak pindah keluar dari sini ke? Susah nak memasak kalau dapur comel macam ni.” Shark menolak perlahan tubuh Nashrah yang berlaga dengan bahunya. Tin Cola kecil di dalam peti sejuk dicapai.

            Nashrah mencebik. Aku tahu lah rumah agam kau kat atas bukit puaka tu besar. Saiz biik stor pun jauh lebih besar dari dapur rumah ni. Sambal yang sudah siap ditumbuk dimasukkan ke dalam pinggan kecil.

            “Then apa plan awak sekarang?” Nashrah mencelur kacang benji ke dalam air panas. Serius kecur air liur bia terbayang makan kacang bendi dengan sambal belacan.

            “Get her back to me.”

            Habislah! Nashrah tak nak komen banyak. Nampak gaya Red terpaksa bertarung nyawa dengan Shark untuk berebutkan Eva. Tak dapat dibayangkan macam mana reaksi Eva bila balik nanti. Pengsan kot tengok tubuh Shark sihat walafiat kat dalam rumah ni.

            “Let me tell you a story. Nak dengar tak?” Shark bersandar di kabinet dapur. Menghadap Nashrah yang kini turut berdiri di hadapannya. Bayangkan betapa kecilnya dapur rumah ni, jarak di antara dan Nasrah hanya beberapa kaki saja.

            “Cerita pasal apa? Kalau cerita hantu saya tak nak dengar.” Malas nak dengar sebenarnya tapi kalau berterus-terang kata tak nak, nanti muka hensem kat depan ni bertukar asam pulak.

            “Muka saya macam excited nak bercerita hantu ke?”

            Oh, please lah jangan sampai aku hempuk mamat ni dengan tudung periuk. Shark suka sangat keluar dengan ayat sarkastik. Entah macam mana Eva boleh tahan hidup selama enam tahun dengan spesis dari Marikh ni.

            “Eva selalu balik rumah pukul berapa?” Shark kerling jam di tangan.

            “Entah. Hari ni kan hari pertama kerja kat tempat baru. Kalau zaman masih bekerja di Autoposh, waktu sekarang kami dah memang ada kat rumah.”

            “Telefon dia boleh tak, tanya dia kat mana?” Shark tak sedap hati bila jam sudah pukul lapan malam.

            “Ala, Eva okey punya. Dia takkan sesat. Dia takkan kena culik. Tak ada orang yang akan berani buat semua tu.” Nashrah yakin tahap petala. Dia tahu Eva jenis yang macam mana. Kalau beg perempuan biasanya penuh dengan barang solekan. Gincu. Compact powder. Eye shadow. And the list goes on!

            Tapi Eva? Dalam beg Eva lain daripada yang lain. Pisau lipat. Pepper spray. Jarum siap dengan syringe sekali, walaupun dia tak tahu apa motif bawa senjata pelik macam tu. Kalau lah pistol boleh dibeli macam kita beli lesung batu, dah lama senjata api begitu diusung Eva ke mana-mana.

            “Nash.” Shark memicit dahinya.

            Oh, tidak. Did I just step on his tail? Nashrah menelan liur.

Shark mengeluh panjang. Siap picit dahi walaupun kepala tak pening. Lepas tu bercekak pinggang dengan pandangan macam nak makan orang, Nashrah tahu Shark dah mula bengang.

            “Janganlah angin. Saya cakap yang betul. She will be fine. Kejap lagi dia baliklah tu.” Nashrah tersenyum sumbing. Harap-harap sejuk hati Shark tengok senyuman yang tak ikhlas ni.

            “Tak kata nak cerita. What’s the story about?” Nashrah divert topik lain.

            “Call Eva sekarang. Tanya dia kat mana. Kalau tak saya suruh Jay cari.” Shark berwajah serius. Dia risaukan Eva sebab sampai sekarang tak nampak batang hidung, Nashrah pula bersikap selamba. Nak kata tak sayang kawan, Nashrah dan Eva umpama kawan baik sampai ke sudah.

            Fine, aku kalah! Nashrah keluar mencapai telefon di kabinet tv.

            “Call sekarang, Nash. I’m waiting.”

            Nashrah menjeling geram. Shark siap berdiri di belakangnya semata-mata nak pastikan yang dia menghubucngi Eva. Eva....macam manalah kau boleh jatuh cinta dan hidup dengan spesis dari planet lain ni...lebih spesifik lagi, spesis dari Marikh.  


            


p/s : Selamat bercuti dan Selamat Hari Raya pada yang merayakan. Yang balik kampung, have a safe journey. Kita jumpa lagi minggu hadapan. Love loads! 


No comments:

Post a Comment