Thursday, November 8, 2018

BIARKAN PERGI (PROLOG)

PROLOG





JAI JILANI, 30 TAHUN
Mommy suruh cari calon isteri cepat-cepat sebab nak ada cucu. Kawan-kawan mommy semua dah ada cucu comel-comel, mommy bising. Daddy? Daddy jenis yang tak kisah. Daddy faham perasaan anak lelaki dia ini jenis yang macam mana. Enjoy dulu. Hirup udara bujang tu puas-puas, baru fikir nak ada tanggungjawab.
Tapi mommy paksa suruh cari juga sebelum mommy carikan sendiri. Okey. Sebagai anak yang baik dan mendengar kata, Jai puaskan hati mommy. Bawa calon-calon yang ada.
Tapi semua pun mommy tak nak. Muka tak ada ‘cahaya’. Pakaian tak senonoh. Make up macam Geisha zaman batu. Ketawa mengilai macam Cik Ponti. Pening dengar komen mommy. Ini bukan lagi zaman Uda dan Dara, mana nak cari perempuan yang menepati citarasa mommy. Sopan santun. Menutup aurat. Ketawa tutup mulut dengan tangan. Bercakap dengan suara perlahan sampai semut pun susah nak dengar. Duh...susah nak cari jenis yang macam tu mommy! Kalau senang, dah lama dia jadikan isteri. Bukan satu, dia pasang empat aje terus.
Lagi mommy gelak bila dia ditinggalkan Valley, perempuan yang mommy sangatlah tak berkenan dan menjadi tangga terakhir di dalam senarai mommy. Padan juga dengan muka sendiri, ada ke muka spesis macam Valley tu nak dibuat bini? Merana sampai nafas terakhir agaknya.



INSYIRAH  IBRAHIM, 25 TAHUN
Hidup Insyirah senang saja. Makan. Tidur. Belajar. Enjoy. Shopping. Tak ada serabut. Kasih sayang orang sekeliling mencurah-curah, buat Insyirah terasa bagaikan seorang puteri alaf baru.
Tapi dia kenal erti kecewa bila kekasih tinggalkan dia tanpa sebab. Pelik bukan? Kalau dianalisis, dia adalah gadis yang sempurna. Siapa yang akan sanggup lukakan hati puteri seperti dia? Siapa yang berani buat dia menangis sampai lebam mata? Aiman...
Insyirah tersedar satu perkara. Ditinggalkan oleh orang tersayang bermakna dia tak lah sesempurna seperti yang disangka.
Lupakan kisah dia dan Aiman. Walau hati masih cinta, dia abaikan. Walau hati masih rindu, dia abaikan.
Papa kata dia akan jumpa putera alaf baru yang seribu kali lebih baik.
Mama kata dia akan jumpa lelaki yang menerima dia seadanya dan menjaga dia sampai bila-bila.
Papa dan mama tak pernah menipu, apatah lagi nak bagi harapan palsu. Insyirah percaya dengan kata-kata papa dan mama. Satu hari nanti, putera dia akan datang juga...



p/s : Boleh PM saya atau wassap ke nombor 018 - 391 3947 untuk pre order. Pengeposan adalah pada pertengahan bulan November. Love loads! 



No comments:

Post a Comment