Thursday, March 17, 2016

Selamanya Cinta 2

BAB 2


            RAFEEQA tengah berkira-kira nak buat apa dan nak ke mana bila Shahrizal bercuti nanti. Shahrizal minta dia fikirkan mana nak pergi dan apa nak buat. Sesekali matanya terarah pada Idan yang seronok bermain dengan pelampung di dalam kolam renang.

            Disneyland? Malas lah. Tunggu bila Idan besar sikit baru bawak.

            Singapura? Negara jiran yang kat sebelah tu aje, anytime pun boleh pergi. Dia rasa macam nak pergi lebih jauh.

            Dubai? Hmm...ingat ini bukan lagi zaman ‘honeymoon’ yang hanya ada mereka berdua. Sekarang dah ada Idan, nanti Shahrizal bising kalau dia ajak ukur shopping mall.

            Bandung? Hihihi....manalah tau terjumpa Syazwi semula, lepas tu terjatuh tangga dan terjatuh cinta. Mak aiii jauh berangan cik kak!

            Langkawi? Hmm..dalam negera pun okey apa. Lebih seronok berbanding di luar negara.

            “Idan, Idan nak jalan tak kalau Papa cuti nanti?” Akhirnya soalan cepumas ditujukan untuk si anak kecil. Dia dah tak ada idea nak bawa jalan ke mana. Kang kalau dia cadangkan pada suami, macam-macam komen Shahrizal.

            “Nak!”

            “Idan nak pergi mana?”

            “Kampung.”

            My gosh!  Jantung dah bergolek ke dalam gaung. Boleh tak kalau kampung adalah senarai terakhir di dalam list ‘mana-nak-pergi’ mereka. Idan pasti suka sebab boleh jumpa Nek Pah. Tapi dia? Rafeeqa membetulkan baringnya.

            “Selain kampung nak ke mana lagi sayang? Mama tak suka balik kampung.”

            “Naper? Kampung best!” Idan masih seronok berendam di dalam air.

            “Kat kampung banyak nyamuk.”

            Alahai jawapan apalah yang aku bagi kat anak aku ni? Rafeeqa macam nak ketuk kepala sendiri dengan ballet shoes. Ye lah, takkan nak bagitau kat Idan yang dia takut nak berjumpa dengan Nek Pah. Nanti secara tak langsung memberikan pandangan tak elok tentang Nek Pah pula pada anak lelakinya itu.

            “Wow, patutlah tak ada kat luar sana. Melepak sini rupanya.”

            Rafeeqa panggung kepala mendengar suara yang cukup dikenalinya. Panjang umur Shahrizal, baru saja dia terfikirkan sang suami.

            “Awal balik.”

            “Awal apanya dah pukul 6 petang. Dah berapa lama Idan berendam kat dalam tu?” Seperti biasa, ciuman hinggap di pipi isteri.

            Duh! Kalau tengok si isteri sekarang, dia jadi confuse yang kat depan mata ni Rafeeqa ke Kim Kardashian. Bukan main redup kat tepi rumah ni nak jugak Rafeeqa pakai cermin mata hitam tu. Nasib baik pakai leggings dengan baby-t, menunjukkan yang Rafeeqa tak berniat nak mandi. Kalau mandi memang keluarlah baju rasmi yang boleh buatkan matanya terjolok tengok sang isteri.

            “Baru aje, dalam setengah jam yang lalu. Nak bagi dia feel berenang sikit, it was so hot in the afternoon.”

            Shahrizal hanya mampu senyum dan geleng kepala. Susah kalau isteri ala-ala diva, dengan anak sekali terjangkit. Gaya macam anak itik aje Idan berenang kat tengah kolam sana, siap dengan pelampung bentuk Altroman lagi.

            “So any plan for holidays?” Shahrizal berdiri bercekak pinggang di sebelah Rafeeqa. Pandangan masih setia pada Idan di dalam kolam.

            “Belum fikir lagi.” Rafeeqa cuba mengelak. Nanti-nanti ajelah fikirkan tentang cuti tu. Hati ni baru nak reda setelah mendengar nama Nek Pah meniti dari bibir Idan tadi.

            Shahrizal membuka ikatan tali leher dan menanggalkan kemeja yang dipakai. Rasa macam nak terjun ikut berendam dengan Idan. Bila ditolehnya Rafeeqa di sebelah, Rafeeqa tunjuk muka ‘warning’, nak bagitau dia supaya jangan selamba ayam terjun masuk macam tu aje. A proper swimming attire, please. Tu ayat tipikal Elly. Dapat dibayangkan Rafeeqa menjelingnya dengan pandangan tajam di sebalik cermin mata hitam yang dipakai si isteri.

            “Idan, Idan nak bercuti kat mana?”

            Hancur! Degupan jantung Rafeeqa automatik laju. Kenapalah nak tanya soalan puaa macam tu kat Idan.

            “Kampung.”

            “Really?”

Yuhuuu! Shahrizal teruja. Selamba dia melompat masuk ke dalam kolam renang. Tak kisah kalau seluar slack yang dipakai basah lencun. Kalau Rafeeqa marah pun, belai sekejap lepas tu redalah marah Rafeeqa.

            “Kampung ada Nek Pah.”

            Oh my, boleh tak kalau aku pengsan aje kat tepi kolam ni? Lepas tu buat-buat sawan sampai esok pagi. Jawapan Idan sebijik macam tadi. Habislah ni kalau Shahrizal bersetuju. Macam mana dia nak mengelak?

            “Tapi Mama tak nak.” Petah aje bibir mulut Idan bercerita dengan Shahrizal yang sudah menyertai di dalam kolam.

            “Kenapa?”

            “Kampung anyak amuk.”

            Bulat mata Shahrizal. Seriously? Takkan Nek Pah disamakan dengan nyamuk. Atau nyamuk yang dimaksudkan tu adalah Nek Pah? Pening kejap. Bila pandangan Shahrizal beralih pada Rafeeqa, sang isteri buat-buat tak tahu.

            “Fika, since when kat kampung banyak nyamuk?”

            Oh my gosh....Rafeeqa betul-betul nak pengsan. How I wish I’m deaf right now.

            “Okay Idan, we’re going back to kampung!” Shahrizal sengih.

            “Yeaaa!”

            Say what? Oh aku harap aku tersalah dengar. Rafeeqa buat-buat tidur, mulut siap ternganga besar okey.

            Shahrizal tergelak. Tahu sangat perangai isteri. Rafeeqa alergik kalau dengar perkataan ‘kampung’, apatah lagi Nek Pah. Dari dulu sampai sekarang tak ngam dengan Nek Pah. Kesian juga dengan Rafeeqa, dah cuba sedaya upaya untuk mengambil hati Nek Pah tapi tak pernah berjaya. Agaknya sekarang dah sampai ke tahap di mana Rafeeqa dah berputus asa.

            “Fika. Kita balik kampung ya.”

            Rafeeqa tak menjawab. Oh, Satria Baja Hitam mana awak? Helppppp!



            SHAHRIZAL menala pada pintu bilik yang dibuka. Rafeeqa muncul dengan wajah yang kurang ceria berbanding hari-hari lain. Dapat diagak kenapa mood Rafeeqa ke laut.

            “Idan dah tidur?”

            “Dah.” Rafeeqa mengambil tempat di atas katil. Fuh! Betapa nikmatnya landing atas katil empuk macam ni setelah penat seharian. Namun beberapa saat kemudian Rafeeqa menepuk dahinya.

            “Awak nak hot chocolate?” Terlupa nak buatkan minuman rasmi Shahrizal. Tadi terlampau sibuk melayan karenah Idan sampai tak ingat encik suami yang juga perlukan perhatian daripadanya.

            “It’s okay. I’ll join you in a while.”

            Shahrizal tahu Rafeeqa letih, tak sampai hati nak bagi Rafeeqa turun semula ke dapur semata-mata nak buatkan minuman untuknya. Lagipun tak lapar, kerja pula dah nak habis.

            “Shah, saya ada benda nak bincang.”

            “Apa dia?” Mata Shahrizal masih setia di skrin laptop di atas meja.

            “Can we not go back to kampung, please?”

            Hah, dah agak memang inilah isu yang Rafeeqa nak bincangkan bersamanya malam ini. Mata Shahrizal beralih pada Rafeeqa yang berbaring meniarap sambil menongkat dagu gaya ikan duyung yang sedang berehat.

            “Sebab Nek Pah?” Shahrizal memusingkan kerusi menghadap Rafeeqa.

            Rafeeqa angguk kepala.

            “Awak kan tau Nek Pah tak suka saya.”

            “She will like you, Fika.”

            “Tak akan lah. Tengok saya pun dia tak nak.”

            Asal pulang ke kampung, Nek Pah buat muka paling menyampah dengannya. Belum lagi kalau Nek Pah buka mulut, pedas mengalahkan orang yang makan cili padi sepuluh biji. Serius pedas!

            “Fika, I thought you’re my iron woman.” Shahrizal bersandar di belakang sofa. Muka Rafeeqa tampak murung benar. Jarang Rafeeqa hilang keyakinan macam ni. Biasanya Rafeeqa cool saja, cakaplah apa saja Rafeeqa confirm kebal dan kalis peluru. Sebab tu dia tak risau kalau setiap kali Rafeeqa bertemua dengan Nek Pah.

            “Ya, but I have my own limit. Kalau setiap kali kena ‘berus’ dengan Nek Pah mana tahan. I’ve tried my best, Shah but yet I still failed.”

            Rasa benci pada Nek Pah memang tak pernah wujud di hati Rafeeqa, tapi rasa takut tu memang adalah. Dia dah mencuba sedaya upaya untuk mengambil hati Nek Pah. Apa saja yang Nek Pah suka dia buat, apa yang Nek Pah tak suka dia elakkan. Tapi...huh! Tak tahulah nak komen macam mana.

            Shahrizal tarik nafas dalam. Dia bangun dan mengambil tempat di sebelah Rafeeqa dengan gaya Sleeping Buddha.

            “Do you know that failure is the way to success?” Rambut Rafeeqa dibelainya.

            “If you look at most of the innovators, athletes, geniuses throughout the history, they all shared a common belief. They never describe failure as a bad thing. And some of them even enjoyed failure. Contohnya kalau Thomas Edison percaya adanya kegagalan, kita akan masih hidup dalam kegelapan. Kalau Henry Ford dah berputus asa sebab gagal, kita takkan naik dan pandu kereta macam sekarang. In fact, we would still be riding on horseback,” sambung Shahrizal lagi.

            Sebenarnya nak bagitau Rafeeqa point yang penting, jangan anggap yang dia takkan dapat memenangi hati Nek Pah. Gagal banyak kali tak bermakna gagal selamanya, malah tak ada istilah losers kalau Rafeeqa betul-betul befikiran positif.

            Rafeeqa memandang Shahrizal dengan pandangan yang sukar ditafsir. Dia faham maksud tersirat Shahrizal tapi tak dapat nak meletakkan dirinya dan Nek Pah dalam situasi yang sama macam semua tokoh hebat.

            “But I think none of them had ever experienced someone like Nek Pah before.” Rafeeqa membalas.

            Letaklah Thomas Edison di tempatnya, pasti takkan tahan dengar segala komen negatif Nek Pah. Belum lagi kalau letak Henry Ford, bengang kot Henry Ford bertelagah dengan Nek Pah. Kesimpulannya, takkan siapa pun yang akan bertahan dengan Nek Pah.

            “Janganlah fikir negatif sangat. Nek Pah is actually not bad, dia sangatlah okey. Kalau kena pada masa, dia sporting. Dia marah sikit aje, tapi dia sayang lebih.” Shahrizal masih berpihak pada Nek Pah. Pada masa yang sama mahu berikan semangat pada Rafeeqa supaya jangan mengalah. Mengalah itu bukanlah Rafeeqa Huda.

            Rafeeqa jeling Shahrizal. Nak kata dia salah dengar,  Shahrizal kat sebelah ni aje pun. Part mana yang Nek Pah sporting atau okey atau yang sewaktu dengannya ni? Dah berapa tahun dia berkahwin dengan Shahrizal, tak pernah walau sekali pun dia nampak Nek Pah yang versi okey tu. Yang dia nampak adalah Nek Pah versi terbang pakai penyapu dengan muka macam nak buang dia jatuh ke dalam hutan.

            “Of course lah dia okey dengan awak. Awak kan cucu tersayang. Yang saya ni pulak lain cerita.” Rafeeqa tak puas hati.

            “Awak apa cerita?” Shahrizal menyakat. Tahu dah Rafeeqa makin angin.

            “Saya bukan pilihan hati. Nek Pah kan suka yang dulu tu.” Suara Rafeeqa berubah perlahan. Yang dulu tu kan lebih baik berbanding dia. Itu yang Nek Pah agungkan sangat.

            Mata Shahrizal mengecil cuba menyerap maksud Rafeeqa namun beberapa saat kemudian, riak Shahrizal berubah.

            “Fika, that is already out of topic. She’s no more in the list. Full stop.” Suara Shahrizal tegas. Dia bangun dan menutup lampu bilik. Hanya lampu tidur saja yang terpasang. Mood dah jatuh teruk tiba-tiba. Rafeeqa memang menguji kesabarannya.

            “Dah, jom tidur. Topic is closed for today.” Shahrizal menarik comforter. Dibiarkan saja Rafeeqa yang sudah bangun dan duduk bersila dengan muka blur di atas katil.

            Seriously? Rafeeqa jungkit bahu. Whatever. Susah kalau dua-dua angin, siapa yang akan pujuk siapa? Sudahnya Rafeeqa berbaring di sebelah dengan mood yang teruk macam terjatuh ke dalam gaung.


p/s what if this become our hardcopy version... * mari mimpi sama2. hope you all enjoyed reading dearies! And siapa rindu Baja Hitam angkat tangan. Rindu zmn budak-budak...huwaaaa!


           


5 comments: