Saturday, August 6, 2016

Ku Tunggu Dudamu (KTD) 12

BAB 12



TARIK nafas. Hembus pelan-pelan. Ulang balik benda yang sama untuk kali yang ke dua ratus tiga puluh tiga. Serius Dara dah letih tahap gaban, kalah orang marathon 15km.

"That's it, Dara. Good. Good. Try harder."

Dara berpaling pada Aladin yang duduk di tepi kolam. Chewah! Sedap aje bersantai kat situ. Yang dia kat dalan air ni macam kena seksa pulak, boleh fight dengan latihan yang tentera biasa buat kat dalam hutan sana.

"Al...tak larat." Tak kesian ke tengok dia yang dah nyawa-nyawa ikan kat tengah kolam renang ni. Hanya pelampung berbentuk kepala dinasour ni aje tempat berpaut. Ulang balik....pelampung berbentuk kepala dinasour. Gila sadis!

"You can do it, Dara. A bit more. Pelan-pelan sampai awak bergayut kat tepi kolam."

Fuh! Apa yang you can do it nya Aladin  oi...tang dari tadi Dara cuba gerakkan kaki di dalam air. Pergerakan dia cuma 30cm sejam.

Menyesal setuju dengan idea Aladin nak bawa dia ke theme park untuk belajar berenang. Bila fikir balik....who would learn how to swim in a theme park? Budak-budak Russia siap gelak tengok gaya dia yang cuba nak survive ni dengan bantuan pelampung kepala dinasour.

Sampai satu masa, Dara dah betul-betul tak larat.  Nafas terasa sangat berat. Tangan kanan melambai ke arah Aladin, isyarat meminta tolong.

Aladin tergelak kecil. Dara...Dara...kena push sikit dah tak tahan. Dia melompat masuk ke dalam kolam dan seketika kemudian Dara sudah dibawanya ke bahagian tepi. Terkial-kial Dara memanjat naik ke tepi. Siap buka lagi pelampung kepala comel tu dari badan.

“How was it?”Aladin mengambil tempat di sebelah Dara. Kesian juga tengok bibir si cantik terketar-ketar, barangkali menahan sejuk.

Felt like shit, though. Berendam kat dalam air selama 2 jam. Siap kena paksa pakai kepala dinasour yang hodoh ni. Here. Here. Tengok ni. Sampai berkedut kulit jari saya. Seksa sungguh.” Panjang lebar Dara kompelin. Siap tunjuk hujung jari jemari yang pucat dan berkedut. Bercakap pun putus-putus, penat okey.

Terhambur ketawa Aladin. Tapi terpaksa control ketawa bila wajah Dara bertukar cemberut. Kepala Dara diusap lembut.

“You are so attractive, Dara.”

Dara sangat menghiburkan hati. Dalam terpaksa, Dara sebenarnya bersungguh-sungguh. Cuba banyak kali biarpun badan Dara masih tak dapat terapung sendiri. Tak berputus asa biarpun dah macam satu gelen air termasuk ke dalam hidung Dara. Kiranya tinggi juga cita-cita Dara untuk belajar berenang.

“Yeah right. Which part of me is attractive? This horrible swimming suit or this crappy dinasour head?” Dara kelip-kelip mata.

Pecah lagi ketawa Aladin.

Swimming suit awak okey apa. Comel. And pelampung tu adalah yang paling cantik masa saya beli kat kedai.”

Say what?! Bulat mara Dara.

“Al, taste awak teruk doh.”

“Kalau teruk, saya takkan pilih awak Dara.” Aladin kenyit mata.

Dara mencebik. Ayat...cintan cintun sungguh. Matanya beralih pada gelungsur air di hujung sana.

“Jom main sliding.” Jari telunjuk Dara terarah pada gelungsur air yang dimaksudkan. Dari tadi menyimpan hajat nak ikut orang Russia yang terjerit-jerit menuruni gelungsur air. Macam best!

“No. Not until you know how to swim.”

Rolling eyes. Dara mengeluh. Kalah pemerintahan kuku besi. Matanya melekat pada wajah Aladin di sebelah. Nak main gelungsur air tu yang tak pandai berenang pun boleh apa.

“Al, saya datang jauh ke sini nak ambik degree. Medical degree. Bukan nak dapat lesen berenang.”

“Bukan saya suka-suka nak suruh awak belajar berenang.”

“Then?” Dara masih tak puas hati.

“In case if anything happens in future and I'm not around, you still can survive.” Aladin lawan pandangan mata Dara.

Kalau dia tak ada, Dara masih mampu selamatkan diri. Dara masih mampu berenang sendiri sampai ke tebing.

“Bukan macam hari tu. Kalau saya tak ada, there would be other people that will come and save you but if so happen semua tak pandai berenang masa tu, siapa yang sanggup terjun tolong awak?” Aladin bagi worst case scenario.

Lama Dara diam. Pandangannya kalah dan beralih semula pada kolam kecil tak jauh dari kolam besar tempat mereka berdua.

I don't want all that to happen. Saya nak awak sentiasa dengan saya. So kalau tak pandai berenang pun tak apa.” Perlahan suara Dara. Macam berbaur sedih la pulak. Gaya Aladin bercakap macam Aladin takkan bersama dia sampai ke akhir. Dah terbiasa ada Aladin di sisi. Kalau Aladin tak ada satu hari nanti, tak pasti kalau dia boleh survive sendiri.

Aladin senyum nipis. Kepala Dara diusap lagi.

“Jangan sedih la. Macam budak kecik. As for now, I stay by your side.” Aladin tak nak Dara fikir yang bukan-bukan. Dia bukan jenis yang main-main kalau dah terpaut hati. Mereka berdua boleh merancang, namun Tuhan yang tentukan.

“Jom. Sambung berendam. Jap. Jap. Kenapa awak boleh jatuh dalam tasik minggu lepas?” Dah lama nak tanya Dara, tapi tak ada peluang.

Dara berdehem. Kaki menyepak air berkali-kali.

“Tergelincir.”

“Yea, I would believe that Dara.”

Ouch! Dara sengih. Jadi nak dia cakap terus-terang? Yang dia dengan Sasha berlawan mulut? Lepas tu Sasha selamba ayam tolak bahunya sampai dia terjatuh? Nope! Kang Aladin lancarkan perang besar lagi naya.

“Jom berendam.” Dara tukar topik. Pelampung dinasour disarungkan semula ke tubuh. Huh...please la. Kalau bukan sebab Aladin, tak adanya dia confident pakai binatang pelik ni.

“Maafkan dia, Dara. Try to forgive and forget.” Aladin terjun masuk ke dalam kolam. Tangannya dihulurkan pada Dara. Dia dah tahu cerita tentang Dara dan Sasha, cuma nak dengar dari mulut Dara sendiri. Tapi bila Dara cuba mengelak dan tak nak ungkit semula, dia pun tak paksa.

Dara terdiam. Cakap ya pun tak. Geleng kepala pun tak. Cakap memang senang, Al. Tapi nak buat tu sangatlah susah. Dia akan cuba. Sekurang-kurangnya ada input yang dia pelajari dari Aladin biarpun Aladin jenis yang bertanduk. Huluran tangan Aladin bersambut. Masuk saja ke dalam air....mak aiiiii sejuk.

“Pegang sini. Naikkan kaki awak. Then cuba terapung. Jangan risau. Saya support badan awak.” Aladin dah bersedia di sebelah. Bersemangat nak ajar Dara.

Okey...Dara ikut saja. Bukan main kuat dia menyepak air.

“Dara. Saya suruh awak tolak, bukan sepak.” Aladin terpaksa berpaling ke arah lain. Basah lencun muka terkena tempias sepakan Dara.

“I'm trying. I'm trying.” Tengah gigih okey. Terasa lebih yakin bila ada Aladin di sebelah.

“Nasib baik awak tak berat, Dara. Nak support pun senang.”

“Meaning?”

Aladin sengih. Tengok bentuk tubuh Dara pakai swimming suit memang buat dia terliur. C'mon, memang jenis lelaki tak lurus kalau tak goyah dengan penampilan Dara. Dia yang sedang menyokong tubuh Dara kat sebelah pun banyak kali menahan. Tapi nak redah Dara? Nahhhh...Dara mesti preserved buat masa sekarang. Kalau Dara sah jadi isteri, dia jamah sampai tubuh Dara layu pun tak apa.

“Lelaki memang gatal.”

Pecah ketawa Aladin.

“Say whatever, Dara. I love you anyway.”



SASHA menolak troli yang disorong. Dari jauh matanya tertacap pada sepasang kekasih yabg berdiri menghadap bahagian buah-buahan.

Ali Aladin. Nama unik macam orang dia jugak. Pakej memang jenis yang dia suka.

Dara Dahlia. Nama pun unik. Orang dia? Erm...kalau mula-mula dulu dia anti tahap 'aku benci kau'. Sekarang?  Nak minta maaf pun malu. Nak berjumpa memang taklah. Berganda-ganda malu. Kalau teringat kisah minggu lepas, berkilo-kilo rasa bersalah pada Dara. Kisah di tepi tasik di hujung bandar mana boleh lupa.

“Kenapa datang sini?” Elok sangat tanya soalan begitu pada Dara.

“Bukan urusan awak. And saya tak kacau awak.”

“Huh...kurang ajar sungguh jawapan. Datang sebab Al, kan?”

Kesabaran dia pada Dara adalah lebih nipis daripada kulit bawang. Lagi sakit hati bila Dara dah mula rapat dengan Aladin. Dia yang cuba nak bergesel dengan Aladin tak kena layan, yang perasan hebat macam Dara juga yang Aladin nak.

“Saya datang nak picnic, Sasha. Bukan scan jantan macam awak.”

            Sakit hari tahap tak tahu nak cakap apa bila dengar mulut lancang Dara menuduh begitu. Pada mulanya memang nak tolak tubuh Dara tapi tak pernah terlintas pun untuk tolak Dara sampai jatuh ke dalam tasik. Nasib baik Dara selamat. Kalau tak, serius dia akan menyesal seumur hidup.

            Sasha berjalan ke arah Dara dan Aladin yang sedang memilih bawang besar di bahagian sayur. Kalau dah bersalah, terpaksa beranikan juga diri untuk berdepan dengan Dara.

            “Hai.”

            Dara dan Aladin menoleh serentak. Wajah Dara dah mula berubah. Ditoleh Aladin di sebelah. Aladin tampak selamba.

            “Hai. Sorang?” Aladin mesra alam macam biasa. Dara di sebelah diam saja. Siap tunduk semula untuk memilih bawang merah di dalam bakul besar.

            “Ya. Nak bercakap dengan Didi kejap.” Sasha berterus-terang. Gaya Dara memang tak nak melayan tapi tak apalah. Sekurang-kurangnya dia mencuba.

            “Not now. Al, jom.” Dara tarik lengan Aladin.

            Mood jatuh teruk bila tengok muka Sasha. Kalau setakat nak minta maaf pasal kejadian yang hari tu, dia masih tak bersedia untuk memaafkan Sasha. Itu pun kalau Sasha meminta maaf. Knowing Sasha....yang tak pernah mengaku kalah atau salah.

            “Dara. Listen to her. One minute.” Aladin genggam tangan Dara.

            Okey dah ni Sasha nak minta maaf. Bercakap cara baik dan bukan menjerit-jerit kat tengah pasaraya macam ni. Kalau tengok riak wajah Sasha, memang tergambar rasa bersalah dan kasihan. Tapi kalau tengok wajah Dara, muka kekasih hati memang no mercy buat masa ini.

            Kening Dara berkerut. Pandangannya tajam melawan pandangan Aladin. Kenapa nak bagi muka pada Sasha pulak?

            “Didi, sorry about that day” Sasha ikhlas meminta maaf.

            Kalau Dara nak membenci, dia tak boleh buat apa.

            Kalau Dara memang dah tak suka, dia tak boleh paksa.

            Kalau Dara tak nak jadi kawan, dia terpaksa terima.

            “You are wrong if you think that I can forgive you, Sasha. Not for now and....”

            “Dara....” Aladin pintas ayat Dara. Kenapa dingin sangat? Kira okey apa niat Sasha.

            Dara pandang Aladin tajam.

            “Kalau saya lemas hari tu, I don’t think you can be this cool to her Al.”

            Dara menepis genggaman tangan Aladin dan melangkah pergi.

            Urgh! Dia tahu apa yang dia buat adalah salah. Tapi maaflah...hati masih belum terbuka untuk memaafkan.,,



p/s : Tadaaaaa....marathon 3 chapters dah habis sampai di sini;) Sorry yang teramat, kira memang nak update selalu tapi daku selalu tak cukup 24 jam sehari :( Enjoy reading dearies! And millions of sorry tak reply komen yang berjela, but I read all of them and really appreciate semua ;) Love loads!


4 comments:

  1. Thank you dear X sabor nk tau ending nya & am sure i will 😭😭😭😢😢😢 a lot as i did with all your book

    ReplyDelete
  2. Tq sis. Terubat rindu dkt dara 😂
    Harap2 selalu lah bg byk2 chapter terus ni 🙊

    ReplyDelete
  3. Tak sabar nak tahu why Didi putus dengan Al...

    ReplyDelete